TVA og TV 2 Nyhederne samler de gamle

Vild med Dans er de gamles valg, og alle tv-nyheder kan godt klassificeres som ukommercielle.
Per Fanefjord Laursen

Det afslører en ny feature i GroupMs Tv-meter software 'Advantage'. Det nye software gør det lettere at tegne et billede af den gennemsnitlig alder på tv-stationer, programmer, dayparts, kampagner, etc.

Beregninger viser til eksempel, at Vild med dans og Talent 2008 helt adskiller sig fra hinanden i forhold til aldersprofilen.

Af de mange ratings, som TV 2 leverer i de tre blokke omkring Vild med dans, må det formodes, at de langt fra får penge for dem alle. Vild med dans har nemlig en gennemsnitsalder på hele 50 år. Konkurrenten Talent 2008 har et snit på kun 36 år.

Den nye feature giver mulighed for at nuancere vurderinger af seersammensætningen mellem de forskellige tv-stationer.

DR lidt yngre end TV 2
Udregner man gennemsnitsalderen hos seere på DR1 og TV 2 i 12+ har TV 2 et snit på 51 år. Den er dermed lidt yngre end DR's 52 år.

Men tager man hele befolkningen med, slår DR's mange børneudsendelser igennem, og det trækker DRs alder ned på 48 år, der bliver lidt yngre end TV 2 med 49 år.

”Det er også værd at bemærke, at nyheder på både DR og TV 2 mest er tv for de ældre, der er over 50 år. Den markante modne nyhedsprofil overrasker måske ikke, men den påvirker faktisk differentiering mellem de to kanaler i primetime og early primetime,” siger Broadcast Researcher Simone Krogh, Mediedge:cia.

Hun henviser til, at DR's early primetime har en yngrere profil end TV 2, fordi TV 2 sender nyheder fra 18.00.

Omvendt bliver TV 2 til den yngre kanal fra kl. 20.00, hvor DR med 21 Nyhederne er trækplaster for de ældre.

Ældre ser meget tv
Mediaedge:cias Michael Jensen gør opmærksom på, at man ikke må konkludere, at de unge overhovedet ikke ser DR1 og TV 2.

"Den ældre del af befolkningen ser mere tv end de unge, og derfor vil brede kanaler som DR1 og TV 2 have en høj gennemsnitligsalder.  Men alder er naturligvis et vigtigt emne for TV 2, der ligger i kamp om de unge seere blandt de kommercielle stationer, hvor især Viasat og SBS går efter en yngre seerprofil end TV 2."

Gennemsnitsalderen i 2008 for hele befolkningen er kun 40 år ifølge Danmarks Statistik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også