Merete Eldrup: Jeg har min egen løsning

TV 2 kæmper for at sikre sin fortsatte eksistens. Adm. direktør Merete Eldrup nægter dog at tale om lukning.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Du mener, at reglerne skal lempes med bl.a. reklame-afbrydelser, så TV 2 kan få sin økonomi på fode igen - hvorfor?

I denne situation har vi alt på bruttolisten. Jeg vil ikke sige nej til noget, men jeg forstår godt indvendingerne.

Hvor meget batter det?

Et to-, men ikke trecifret millionbeløb. Det er ikke nok, for vi slås med mange andre restriktioner.

Hvor alvorlig ser TV 2's økonomiske situation ud?

Vi har en gæld på 850 mio. kr., og intet tyder på, at vi kan låne dem i banken. Det skal der gøres noget ved.

Salg af sendemaster og salg af kanaler er på listen over muligheder. Du plejer at sige, at I er åbne over for alt. Er der noget aktuelt?

Vi arbejder på alt. Det bliver vi nødt til på grund af vores gæld. Men jeg kan godt sige, at salg af kanaler står ret lavt på listen. Det er jo dem, der giver overskud, og de lever af TV 2-navnet. Vi kan også spænde livremmen ind, men efter forårets sparerunde bliver det svært at skære mere.

I har både public serviceforpligtelser og faldende indtægter. Er det essensen af jeres problemer og derfor, at der skal løsnes på forpligtelserne?

Inden for de nuværende rammer er det ikke muligt med uændret kvalitet i programfladen. De ender kan ikke hænge sammen - også fordi der ikke længere er højkonjunktur.

Hvad er den vedvarende løsning på TV 2's problemer?

Jeg har min egen løsning, men jeg vil ikke ud med det, fordi det gavner ikke processen.

Kan I finde en model, hvis der ikke bliver gjort noget?

Det har jeg svært ved at se, men det er jo det, vi arbejder på. Hvis ikke der findes en løsning, vil det gå ud over sendefladen. Det kan ikke undgås, så mange administrative medarbejdere er der ikke at spare på.

Vil du gå så langt som at sige, at TV 2 i værste fald er lukningstruet?

Det er ikke ord, du må lægge i min mund. Det er slet ikke et scenario, jeg arbejder med.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også