TV 2-jurist forsvarer reklame for Nutella

TV 2's juridiske konsulent forsvarer nu, at tv-stationen sender en reklame for chokoladepålægget Nutella, som en ekspert kalder vildledende.
MediaWatch

TV 2 må ifølge lovgivningen ikke reklamere for chokolade og slik rettet mod børn, hvis reklamen signalerer, at produktet kan træde i stedet for et almindeligt måltid.

Og det mener ernæringsekspert Kim Fleischer Michelsen, at reklamen for Nutella, der i øjeblikket vises på TV 2, gør.

Men Hanne Sønderby, der er juridisk konsulent hos TV 2, afviser kritikken.

"Vi mener ikke, at reklamerne giver indtryk af, at Nutella kan erstatte et almindeligt måltid," siger hun til politiken.dk og fortsætter:

"Bare fordi man ser nogle, der sidder og spiser et stykke brød med Nutella, så er der ingen, der påstår, at man kan nøjes med Nutella til morgenmad. Der bliver heller ikke sagt noget i reklamen, som antyder det."

Hun afviser samtidig, at reklamen, der har nogle af håndboldspillerne fra herrelandsholdet med, er rettet mod børn.

"Reklamen udmærker sig ved, at det ikke er børn, der er målgruppen. Det er heller ikke børn, der medvirker," siger Hanne Sønderby.

Det passer dog ikke helt. I en scene husker en af håndboldspillerne tilbage til sin barndom, og der ser man netop et barn, der spiser Nutella.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også