DR TV under angreb

DR TV er under pres fra alle kanter og programgenrer, men ikke fra TV 2 og TV3 som i de gode gamle dage i 90'erne.
Per Fanefjord Laursen

DR TV's samlede share ligger 2,8 procentpoint under 2007, målt over rullende fire uger.

I dag er der en mangfoldighed af forskellige tv-kanaler, som gør krav på en bid af DR's seerandele.

Det ene hjørne af DR TV's udbud har SBS TV's kanaler sat tænderne i. SBS's kanaler fastholder kraftig vækst i 2008, mens TV 2 News og Cartoon Network gnaver i andre genrer-hjørner.

DR2 slipper nogenlunde helskindet igennem, mens den brede, folkelige DR1 må tage det største tab på 2,5 point.

DR erkender konkurrentpres
DR erkender, at man tager et alvorligt tab på share. Niels Marslev fra DR Medieforskning ser to primære årsager:

”Vi rammes flere steder, herunder mandag aften og i 'prime-access', hvor vi står svagere end før. Helt generelt må vi også tage til efterretning, at konkurrenterne investerer langt mere i deres programflader," siger han og henviser bl.a. til SBS.

”Vi er dog fortrøstningsfulde, trods et sharetab, fordi der ikke er tegn på, at seerne svigter os. Den samlede ugentlige seertid er hele 25 minutter højere i de seneste uger, og seerne bruger lige så meget tid på os som i 2007. Rent strukturelt betyder det dog, at  vor andel bliver lavere.”

DR TV's ugentlige dækning ligger på 79-82 procent i de seneste uger, hvilket medieforskeren betegner som tilfredsstillende.

DR definerer 'prime-access' som kl. 18-20.00
 

Afvigelser i share 2007 vs. 2008
TV 2 News +1,4
Kanal 4 +1,2
Andre +0,7
TV3+  +0,3
Kanal 5 +0,3
TV 2 Zulu +0,2
Cartoon Network dk +0,2
Discovery dk + 0,1
TV 2 Sport 1,4 0
DR 2  -0,3
TV 2  -0,3
TV3  -0,5
TV 2 Charlie  -0,7
DR 1  -2,5

Ugerne 38-41 2008 vs. samme uger 2007.
Kilde: Gallup, Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også