Merete Eldrup: Giv os reklamebreaks

TV 2's adm. direktør appellerede i går til politikerne om at lempe reglerne for tv-reklame, så TV 2 kan konkurrere på lige vilkår med f.eks. TV 3.
Sten Løck

Det skete på en høring om TV 2's situation på Christiansborg. TV 2 skal inden 1. februar 2009 finde en løsning på virksomhedens økonomiske vanskeligheder. På det tidspunkt udløber den ekstraordinære lånegaranti, den danske stat har ydet til TV2, og der er ingen nye garantier på vej.

Således lyder de brutale kendsgerninger, som TV2's adm. direktør, Merete Eldrup, præsenterede torsdag til en høring om TV2's fremtid, arrangeret af Det Ny Public Serviceråd. Høringens titel var TV2 - Public Service eller Pengemaskine, og det blev hurtigt klart, at TV2 i hvert fald ikke hører til i sidstnævnte kategori.

Der er i øjeblikket hele fire verserende retssager involverende TV2 hos EF-domstolen, og de afgøres alle den 22. oktober. Men Merete Eldrup tvivler selv på, at det stopper der.
Det er sandsynligt at der ankes.

Uagtet udfaldet skal TV2 dog stadig finde på en mere bæredygtig forretningsmodel end den nuværende, deadline hedder altså 1. februar. På det tidspunkt udløber lånegarantien fra den danske stat, der måtte træde til, efter bankerne havde vendt tommelfingeren nedad.

Planen for den nye forretningsmodel skal præsenteres for både den danske stat og EU-Kommissionen i februar, og TV2 er villig til at se på alle former for løsninger, men har også sine egne bud.

"Vi er nødt til at kigge på grundlaget, hvad vi må ifølge de danske reklameregler. Vi konkurrerer jo bl.a. mod TV3, der sender fra London og derfor ikke er underlagt danske regler".

TV 2 siger det for første gang ligeud: Man kunne bl.a. godt tænke sig reklame-breaks, at interesseorganisationer som fagforeninger må annoncere og en bedre Koda-aftale. "Vi ønsker nogle rammevilkår, der giver en mere lig konkurrence. Man stiller en række krav til os, ligesom som man gør til DR, men vi får ikke noget den anden vej," sagde Merete Eldrup.

Medieordførerne fra fra DF og Socialdemokraterne, der deltog i høringen, var ikke meget for at drøfte specifikke rammevilkår, men både Karin Nødgaard (DF) og Mogens Jensen (S) understregede, at de var imod reklame-breaks. Mogens Jensen slog samtidigt fast, at der ikke kan blive tale om ny statsgaranti til TV2 udover den 1. februar, selv om den hjemlige politiske vilje skulle være tilstede. "EU-reglerne giver ikke mulighed for at forlænge lånet eller noget lignende. Det kan kun lade sig gøre én gang" siger Socialdemokraternes medieordfører.

Syg forretningsmodel
TV 2's største enkeltproblem er uden tvivl de mange penge, virksomheden skylder væk, fortalte Merete Eldrup.

"Vi har en kæmpegæld. Vi omsætter for to milliarder kroner og har en gæld på 850 millioner.".

Gælden skyldes først og fremmest TV2's mange og store investeringer i nye kanaler som Sport, News og Radio i de senere år. Investeringer hvoraf nogle har været mere heldige end andre, lød vurderingen fra Merete Eldrup, der i 2007 afløste Per Mikael Jensen som adm. direktør . Samtidig er indtjeningsgrundlaget ikke, hvad det har været, lød en anden af forklaringerne.

"Vi stoppede med at få licenspenge i 2004, og efterfølgende gik det godt. Der var vækst i Danmark, reklamemarkedet eksploderede, men senere kom der en nedgang, og nu mangler vi en bund. Og så har den aktuelle finanskrise jo ikke gjort tingene nemmere," forklarede Merete Eldrup.

Situationen spidsede til i juni, da bankerne smækkede kassen i.

"Meldingen fra bankerne var: I har nogle uafklarede retssager, I har en stor gæld, og I har en syg forretningsmodel," fortalte Merete Eldrup.

Situationen er således mere end speget for TV2, og det planlagte salg af tv-stationen turde ingen rigtig sige noget om, bortset fra formanden for Det Ny Public Serviceraad, billedhuggeren, Bjørn Nørgaard. "Nu er jeg jo en amatør på det område, men det forekommer mig, at køberen skal være filantrop. Det er en forretningsmodel, bankerne kalder syg og ikke vil støtte."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også