Vært med Frøkjær-potentiale

Der er for få kvinder med humor på skærmen, mener forsker. Cæcilie Frøkjær og Andrea Elisabeth Rudolph er undtagelser.
Laura B
Der er for få kvinder med humor på skærmen, mener forsker. Cæcilie Frøkjær og Andrea Elisabeth Rudolph er undtagelser.

Seernes darling og en rekordløn på to millioner kroner i løn om året. Cæcilie Frøkjær hedder kvinden, som om morgenen kan få os til at stoppe op for at følge med i et interview om fiberindholdet i kernerugbrød. Men hvorfor er hun egentlig så populær?

"Hun passer rigtig godt ind i formatet, hun virker tryg, og derfor kan vi lide at se hende på skærmen," siger medieforsker fra Københavns Universitet, Vibeke Pedersen, der har forsket i tv-værters rolle og betydning.

Hun understreger, at det ikke er sikkert, at tv-seernes favorit ville være lige så god i et andet program. Men Cæcilie Frøkjær har samtidig humor, og det gør hende unik.

"Generelt synes jeg, at der mangler humoristiske kvindelige tv-værter i dansk tv. Det er altid mændene, der får lov at være sjove, imens kvinderne skal være de pæne og seriøse. Cæcilie Frøkjær har på den måde mere karakter," siger Vibeke Pedersen, hun håber på, at Frøkjærs humor er en begyndelse på, at flere sjove karakterstærke kvinder vil komme på skærmen. En af dem med potentiale kan være Andrea Elisabeth Rudolph fra TV2's 'Vild med Dans'.

"Andrea Elisabeth Rudolph virker som om, hun også har en stærk personlighed, så hun er bestemt et bud," siger Vibeke Pedersen, der ikke ser det som noget afgørende, at en vært er billedsmuk. Derimod er det centralt, at tv-værten matcher programmet.

Vibeke Pedersen ser bådeAndrea Elisabeth Rudolph og Cæcilie Frøkjær er interessante, fordi de skiller sig ud fra de normer, vi normalt ser blandt tv-værter. Som regel er det en ældre og erfaren mand som danner par med en yngre kvinde på skærmen, men i 'GoMorgen Danmark' ser vi Cæcilie Frøkjær sammen med en yngre mand. Det fænomen har Vibeke Pedersen ikke set før.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også