Digitalt skifte skabte telefonstorm

Advarsel til den danske tv-branche, da borgerne ikke var klar til et skifte fra analog tv til digital tv i by i USA.
Per Fanefjord Laursen

Advarsel til den danske tv-branche, da borgerne ikke var klar til et skifte fra analog tv til digital tv i by i USA.

Den første rigtige test af et skifte fra jordbaseret analogt tv til digitalt tv i USA forløb ikke specielt heldigt.

Da broadcasterne i byen Wilmington for to uger siden skiftede over til digitalt tv, kimede telefonerne straks hos tv-kanalerne og hos FCC, det officielle medieorgan i USA.

Seerne, der ringede, kunne ikke forstå, hvorfor skærmen var sort, eller også kunne de ikke betjene deres modtageboks, der skal aflæse de digitale signaler.

Prøveballonen i Wilmington, North Carolina, skulle være et eksempel på, hvordan man undgår totalt kaos ved et digitalt skifte, men de millioner af dollars, som regeringen og branchen har investeret i informationer, synes ikke at have virket fuldt ud. FCC har endda udsendt gavekort på digitale modtagebokse.

Problemerne i Wilmington viser, at kommunikationsindsatsen skal være endnu bedre, og den forvirring, der fulgte, var en god test af, hvordan man skal håndtere et nationalt skifte, konkluderer FCC. FCC-formand Kevin Martin udtalte efterfølgende, at man havde gjort sig værdifulde erfaringer i Wilmington.

Advarsel til Danmark
Casen fra North Carolina er inspiration og en advarsel til de danske aktører. I Danmark slukkes analogt tv for tusindvis af mennesker med ét slag den 1. november 2009.

Den gode nyhed er at informationsindsatsen uden tvivl bliver massiv i Danmark. Men det mere problematiske faktum er, at den kommer fra mange afsendere, med mange interesser.

Man skal regne med kommunikation fra:

* Den officielle, neutrale informationskampagne, staten har udbudt, som varetages i et konsortium af bureauer, nemlig primært Advice A/S og Metaphor Reklamebureau as

* DR og TV 2 skal og har interesse i at bruge alle deres mediemuskler i at hjælpe borgerne over.

* Boxer har al mulig interesse at hjælpe borgerne over til digitalt tv - og til et abonnement hos dem.

* Viasat og Canal Digital og YouSee har al mulig grund til tale meget om, at analogt tv slukkes, for at trække kunder til dem.

Metaphors direktør Knud Erik Knudsen er klar over at kommunikation via almindelige medier har sin begrænsning, når det gælder det digitale skifte. Især de mere informations eller teknologi "svage".

"Den sværeste udfordring ved analogt stop er at nå ud med information til alle, der bliver berørt. Og at hjælpe dem til at undgå sort skærm. Det kræver information, en stærk netværksindsats, og det kræver handling. Mange danskere vil selv kunne overskue, om de er berørt af det analoge stop, og hvordan de i givet fald skal handle. Men der er også mange, fx ældre medborgere, der risikerer sort skærm, hvis de ikke har et stærkt personligt netværk, der kan hjælpe."

Millioner af forvirrede mennesker
Foreningen for Forbruger Elektronik og Brancheforeningen for Digitale Medier vil sikkert også blande sig i koret.

To andre brancheforeninger LFA og ASK er netop sammenlagt under navnet ASK., blandt andet for at styrke al slags kommunikation til forbrugerne.

Formanden for den nye samlede organisation, Freddie Fjeldsted, siger til MediaWatch:

"Forbrugerinformation er vigtig. Ikke mindst omkring det analoge sendestop i 2009, hvor de ca. 408.000 husstande, der i dag ikke har kabel TV eller satellit, skal beslutte sig for, hvilken platform, de vil benytte sig fremover. De kan vælge mellem de konkurrerende platforme, dvs kabel tv, satellit eller det mastebaserede net. Denne kommunikation skal også ske på en måde, så de ca. to mio. husstande, der ikke blive berørt af det analoge stop, undgår at blive forvirret," siger Freddie Fjeldsted, der arbejder for YouSee.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også