TV 2 Sport under pres

Tema: TV 2 Sports udsigt til breakeven er udsat på ubestemt tid, selv om penetrationsgraden udvikler sig tilfredsstillende.

Per Fanefjord Laursen
Tema: TV 2 Sports udsigt til breakeven er udsat på ubestemt tid, selv om penetrationsgraden udvikler sig tilfredsstillende.

TV 2 Sport når formentlig en penetration på 52 procent ved udgangen af året eller 1,4 mio husstande. Det skæpper godt i abonnementskassen, når kanalen ifølge egne oplysninger kan tage brutto 23,55 kr. pr. husstand pr. måned. Et estimat lyder, at kanalen henter 32 mio. om måneden.

TV 2 Sport, der ejes af TV 2 og MTG, har imidlertid det andet problem, at underskuddet i det første leveår blev større end forventet, nemlig på 149 mio. kr. Samtidig er kanalen også ramt af et faldende tv-marked, hvilket påvirker reklamesalget der anslås at skulle udgøre 20-30 procent af kanalens indtægter. 70 procent kommer fra abonnement fra YouSee, Viasat, Canal Digital og Smile Content.

Breakeven er udsat
"Vi er under pres, ingen tvivl. Breakeven er udsat, og der er to årsager: Vi kom fire måneder for sent i gang i 2007, hvilket ramte os hårdt, fordi antenneforeningerne har en vis beslutningsproces om nye kanaler på generalforsamlingerne. Dernæst kan vi som andre tv-kanaler mærke, at annoncemarkedets efterspørgsel på tv er dæmpet," siger direktør Claus Bretton-Meyer. Efterspørgslen er faldet en helt del, siden business-casen blev lagt for kanalen i 2006, der var et regulært boom-år for tv.

TV 2 Sport har endvidere valgt at investere i teknik for at få opdateret faciliteterne på Jenagade i København, hvor man deler rammer med Viasat Sport og mange andre studieproduktioner. Der er tale om en betydelig investering i nyt studie og teknisk udstyr.

Moderat seersucces
Alligevel er udviklingen i kanalens penetration gået efter planen, trods lang beslutningsproces i antenneforeningerne. Udviklingen i seerandele er acceptabel; dog afhængig af hvordan man vælger at bedømme sportskanalens korte livsforløb. Den kommerciele share i kernemålgruppen mænd 21-50 år er gået fra 2,0 til 2,5 procent fra januar til august sammenlignet med samme periode sidste år.

Det tal er dog ikke helt retvisende, da TV 2 Sport først gik i luften i april sidste år. Sammenligner man den korte periode 11. april til 31. august 2007, med de første otte måneder af 2008, er der tale om et fald fra 3,5 til 2,5 procent.

Kommercielt potentiale
Sportsdirektøren vil ikke kommentere på økonomien i den store abonnementsforretning. Heller ikke på, hvor stort et supplerende kommercielt potentiale TV 2 Sport har fra reklameindtægter og sponsorer.

"Man kan ikke bare tage vores kommercielle share og udregne vor mulige andel ud af et tv-reklamemarked på ca. 2,5 mia, for vi er en nichekanal, der henvender sig til en smallere målgruppe end f.eks TV3."

Claus Bretton-Meyer vil dog gerne afsløre, at forretningen og tankegangen skal være større end blot én tv-kanal. Planen er at udvide forretningen for at kapitalisere på de stadig dyrere programrettigheder bedst muligt og vende business-casen hurtigere.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også