Michael Dyrby: Vi anker dommen

TV 2's Nyhedschef Michael Dyrby er klar til at gå hele vejen, når TV 2 i dag eller i morgen anker dommen over tre journalister, der købte våben uden jagttegn.
Tine Brødegaard Hansen

TV 2's Nyhedschef Michael Dyrby er klar til at gå hele vejen, når TV 2 i dag eller i morgen anker dommen over tre journalister, der købte våben uden jagttegn.

Pointen var at vise, hvor nemt det er at skaffe sig våben, selvom man ikke har jagttegn. Af samme årsag finder Michael Dyrby dommen "vanvittig mærkværdig" og peger endvidere på, at de seneste års skudepisoder i København og omegn med al tydelighed viser, at der er ulovlige våben i omløb, og at de bliver brugt.

Dermed har journalisternes handlinger haft en klar samfundsmæssig betydning, mener Michael Dyrby.

"Den seneste dom gør det hele vanvittigt mærkværdigt. Det er indiskutabelt, at det, vi har gjort, er ulovligt, men man kan blive straffri for en ulovlig handling, som medie, hvis ens handlinger har en samfundsmæssig betydning, sådan som sagen om Urban viser."

I Urban-sagen blev en journalist fra avisen frikendt af Højesteret, selvom han i by- og landsretten var dømt for ulovlig indsmugling af en kniv fra afgangshallen i Københavns Lufthavn til gaten.

"I dommens præmisser står der endda, at det, vores journalister gjorde, har samfundsmæssig betydning. Grunden til, at vi ikke er straffri, er, at vi har indkøbt våben og patroner og opbevaret det en nat. Derudover kunne det samme indslag, ifølge dommen, være lavet med en person, der havde jagttegn."

Men den argumentation hænger ikke sammen, ifølge Michael Dyrby. Ud over at pointen var at vise, hvor let det er at købe våben uden jagttegn, blev de ulovlige indkøb placeret i et aflåst pengeskab med en vagt siddende i receptionen.

"Det er ekstremt sjældent, at journalister begår ulovligheder, som en del af deres arbejde. Vi har store diskussioner, hver gang vi skal gøre det, for vi ved jo godt, at det er ulovligt, men vi stolede på, at en besindig domstol ville se anderledes på det, for ellers bliver det vanskeligt at lave den type historier," siger Michael Dyrby.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også