OL er stadig stærkt medieindhold

Analyse: Magien på tv er intakt, og alt tyder på, at OL fortsat vil være særdeles interessant mediestof. Især når begivenheden er tilbage i en europæisk tidszone.

MediaWatch
Analyse: Magien på tv er intakt, og alt tyder på, at OL fortsat vil være særdeles interessant mediestof. Især når begivenheden er tilbage i en europæisk tidszone.

Konklusionen hos DR og TV 2 bliver, at deres dækning af OL 2008 tiltrak sig mindre opmærksomhed, end de to foregående i 2000 og 2004. Der blev set mere OL både i 2000 og 2004 - end i 2008 - målt i 21-50 år. I 2000 blev der set 15,4 timer, 2004 18,2 timer og 2008 ca. 12 timer.

Når man sammenligner, er det mest rimeligt at se på 2000, hvor OL var i Sydney og dermed også i en skæv tidszone. Det skal blot med i betragtningerne, at OL 2000 lå senere på året, hvor sommeren var overstået. Det trækker tv-forbruget op.

I år lå mange events om natten og frem til eftermiddagen, hvilket betød, at folk, der kommer hjem fra arbejde, ikke havde mulighed for at se andet end OL-updates.
Seningen til OL 2008 kan meget vel have været højere, men den sening der har været på arbejdspladser indregnes ikke i Gallups tal.

Giver tv et kraftig hop
Selv om OL isoleret set ikke var en udpræget seersucces, så løftede begivenheden tv-forbruget i forhold til samme uger sidste år. Der blev set hele 45 min. mere tv om dagen. Man så 12,4 minutter mere TV 2 og 11 minutter mere DR end sidste år. Der ses også en mindre fremgang hos DR2 og Zulu.

TV 2s share er større end DR1, men selv om TV 2 også vandt OL ugerne, så var forskellen mellem dem indsnævret til 34,4 i forhold til DRs 24,6 i 21-50.

TV 2 vandt bl.a. på, at man havde flest af de helt store seertal. DR1 havde dog også håndboldkampe, som tiltrak fra én mio til 1,7 mio. seere. Ud over håndbold er det svært at konkludere på sportsgrenes popularitet på grund af forskellige sendetidspunkter. Dog ser det ud til at bordtennis og svømning og roning har vundet indpas.

Helt forventeligt måtte TV3-kanalerne og SBS TV betale prisen med vigende share.

OL skaber særlig stemning
Mediaedge:cias Broadcast-sektion har studeret alle nøgledata fra dette års OL, og konkluderer at OL fortsat er særdeles stærkt medieindhold.

"Man kan sige, at der er meget OL som forsvinder ud i periferien og ikke skaber specielt godt tv-indhold. Men som altid bygger OL en særlig mediestemning, og der bliver ofte sat fokus på ellers glemte sportsområder. Vi fik endvidere bekræftet, at det er vigtigt for vores interesse, at vores landsmænd er udtaget. Den fornyede hype omkring sejlsport ville f. eks næppe være en aktualitet uden det danske vinderhold 49'er," lyder analysen fra Broadcast Assistent Simone Krogh.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også