'Vild med Dans' kan tilpasses markedsefterspørgsel

Det er almindelig kommerciel planlægning at Vild med Dans lanceres senere end Talent 2008, men nyt at showet ikke har en slutdato.

Per Fanefjord Laursen
Det er almindelig kommerciel planlægning at Vild med Dans lanceres senere end Talent 2008, men nyt at showet ikke har en slutdato.

Har TV 2 begået en strategisk fejl ved at lade DR1 komme først i gang med Talent 2008, der kom strygende fra start i fredags. Man begår nu samme fejl, vil nogle hævde, som man gjorde i januar. 'Varm på Is' begyndte senere og tabte som bekendt fredagskampen stort til X faktor.

Mediaedge:cias TV-reseacher Michael Jensen kan godt se problematikken. Hans bedste skøn lyder, at TV 2 grundigt har overvejet sine strategier og valgt at vente me en lancering til efter OL.

Det er kutyme at tv-selskaberne prioritere annoncemarkedet behov, således at man lancerer, når der behov for at levere ratings og lader programmerne kører helt frem til, at den helt store efterspørgsel på ratings aftager omkring 1. december eller én uge senere.

TV 2s programdirektør Palle Strøm nikker. Han forklarer, at tankesættet hos ham er, at TV 2 som kommerciel kanal er meget højsæson afhængig, - modsat DR.

"Vi skal selv tjene vore penge, og vi har vurderet, at det vigtigste hensyn er, at vi kan levere ratings til annoncemarkedet. Så må vi lancere lidt senere," siger han og minder om, at TV 2 er klar med en lille opvarmning til 'Vild med Dans' på fredag.

Han afviser at man gjorde erfaringer med timingen i januar, som man burde lære af.

"Det var ikke vores senere lancering, der gav problemer for 'Varm på Is'. Det var styrken i X Factor formatet".

Det afgørende for TV 2 er, at Vild med dans kan fungere i hele den kommercielle efterårssæson frem til 1. december.

Palle Strøm oplyser til MediaWatch, der ikke findes en slutdato for Vild med dans. Programserien er tilrettelagt, så den kan forlænges.

"Det ligger ikke fast, hvornår den slutter," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også