SBS i stærkere position

Analyse: Ved indgangen til tvs efterårssæson 2008 skal mediemarkedet belave sig på, at SBS bliver en mere markant og stærkere aktør i Danmark.

SBS TV har netop præsenteret en efterårsprogramplan, der er mere differentieret end for år tilbage - med mange formater, der strækker sig vidt omkring og ud i krogene, indenfor de genrer af underholdning, som SBS gør sig i.
Per Fanefjord Laursen

Analyse: Ved indgangen til tvs efterårssæson 2008 skal mediemarkedet belave sig på, at SBS bliver en mere markant og stærkere aktør i Danmark.

SBS TV har netop præsenteret en efterårsprogramplan, der er mere differentieret end for år tilbage - med mange formater, der strækker sig vidt omkring og ud i krogene, indenfor de genrer af underholdning, som SBS gør sig i.

SBS' fire tv-kanaler har i 2008 øget deres share ganske nydeligt, omkring ét nationalt sharepoint, i takt med at TV 2 taber point. SBS har også mindsket afstanden til Viasat- kanalerne, i runde tal til en afstand på seks kommercielle sharepoint.

Samtidig annekterer radioselskabet den femte landsdækkende radiokanal og tilbyder fra september tre radiostationer, der givetvis vil supplere hinanden lige så effektivt, som tv-kanalerne gør; man øjner potentialet for en markedsdominans på kommerciel radio.

Alene presseopmærksomheden, når SBS, i kølvandet på TV 2 Radios meget publicerede fald, lancerer sin landsdækkende radiostation, vil skyde SBS-navnet frem i offentligheden i hidtil udset omfang.

SBS' direktør Henrik Ravn er udmærket klar over, at SBS i højere grad kan gå hen og blive et 'household name', men han er ikke meget for at slå på tromme for det.

Han fremhæver overfor MediaWatch, at når det i de senere år er lykkedes på tv-siden med programmering af fire kanaler, og reetablering af distribution til Kanal4, skyldes det i høj grad den autonomi, som ejerne ProSiebenSat1 tillader SBS. Autonomien hænger til dels sammen med, at SBS Danmark kun udgør omkring 4-5 procent af ProSiebenSat1s økonomi. 2/3 ligger i Tyskland.

Det spiller nok også ind, at ProSiebenSat1s danske tv-forretningsområde er koncernens nummer to målt på vækstrate.

Henrik Ravn ind i radiobestyrelsen

SBS bliver ikke til ét medieselskab i Danmark, skønt der er udsigt til, at man samlet set kan tilkæmpe sig en noget mere højprofileret position.

"Det er vigtig at understrege, at SBS' etablerede strategi med separat tv og radioledelse fastholdes. Vi ved, hvad hinanden gør, men der kommer ikke en fælles ledelse," siger Henrik Ravn.

Visse signaler kommer der dog fra koncernen. Tv-direktør Henrik Ravn vil således indtræde i bestyrelsen for den nye radiokanal, der endnu ikke er navngivet. Signalet er, trods alt, en tilnærmelse, koordinering og samarbejde, selvom den overliggende radioledelse ligger hos Eric Hansen.

"Jeg er da glad for, at vores radiosektor bliver styrket. Og vi vil naturligvis udnytte alle muligheder, efter alle kunstens regler, med cross-promotion fra tv til radio og omvendt. Det har vi allerede gennemført denne sommer," siger han og lover, at man ikke vil gribe den landsdækkende radio an, som TV 2 håndterede TV 2 Radio.

Henrik Ravn strækker sig også til at indrømme, at han glæder sig over, at begge SBS-mediegrupper tegner styrket på det danske marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også