TV 2 og Blu laver 'public service in action'

Social change lyder som et Barack Obama-slogan, men er også en tv-genre, der vinder styrke i Danmark med nyt program i primetime.
Tine Brødegaard Hansen

Social change lyder som et Barack Obama-slogan, men er også en tv-genre, der vinder styrke i Danmark med nyt program i primetime.

Irene Greve er redaktionschef på programserien 'Skolen', som er fifty-fifty-ejet af TV 2 og produktionsselskabet Blu. Sidstnævnte er mest kendt for stærke underholdningsformater som 'X Factor', men gør sig også gældende med mere hårdtslående journalistik.

"Vi er på mange områder pionerer inden for den form for social change i Danmark," siger Irene Greve. Blu stod også bag programmet 'Plan B' for TV 2, hvor ni fagligt svage elever blev hævet flere klassetrin på tre uger via eksperthjælp. Nu skal succesen gentages for en hel skole med tilførslen af én ressource i form af en ekspert.

Unik branding for public service-kanaler
Irene Greve har tidligere arbejdet som spotter af programtendenser for Freemantle Media, der ejer Blu, og er ikke i tvivl om den også på internationalt plan forholdsvis nye programgenres potentiale, særligt for public service tv-stationerne.

"Social change er visionært og unik branding for public service tv-stationer. I den klassiske journalistik, går vi efter et problem og spørger magthaverne: "Hvad vil I gøre ved det?", og ofte benyttes skjult kamera. I 'Skolen' tager vi udgangspunkt i at gøre noget ved problemet selv," siger Irene Greve og henviser til, at Pisa-undersøgelser viser, at hver femte barn der går ud af den danske folkeskole, en af verdens dyreste, har ikke lært det de skulle. Det giver på længere sigt tab af menneskelige og økonomiske ressourcer.

'Jamie's School Dinner', der betragtes som frontløberprogrammet for denne form for social change-genren, blev første gang vist i 2004 på britiske Channel 4 med det resultat at kvaliteten af skolemaden blev et nationalt debatemne og førte til at regeringen nedsatte et School Food Trust, der rådgiver og vejleder skoler om mad og sundhed.

Seere ønsker andet end konflikt
Irene Greve tror på, at seerne ønsker programmer der er mere samfunds- og løsningsorienterede end blot baseret på konflikt.

"Medierne er traditionelt set konfliktorienterede, alle ved, at konfliktstof sælger, men når man debatterer ud fra et eksisterende løsningsforslag, giver det en anden og kvalificeret debat, der kan opveje de meget kritiske programmer, der også er behov for."

Mens mange tv-programmer fortsat fokuserer på at ændre et eller få menneskers liv via vægttab, stil- eller boligskift har også DR været på banen med programmer i social change-genren såsom 'Guld og grønne skove', med fokus på energibesparelser, samt 'Chris på chokoladefabrikken', hvor Chris McDonald lærte medarbejdere på Toms at leve sundere og motionere.

"Social change er public service 'in action' på en helt anden måde, end der er set før. Vi udfører public service direkte på skolen," siger Irene Greve.

Sjældent seermagneter
Ikke desto mindre er hun klar over, at faktabaserede programmer sjældent trækker seertal i millionklassen. 'Plan B', der blev vist i foråret 2007, havde i gennemsnit en halv mio. seere men både seertallet og sharen steg uge for uge, oplyser TV 2. Fra afsnit 1 til afsnit 5 steg sharen blandt de 21-50-årige med 50 pct. fra en share på 24 til en share på 36.

Blandt seerne fik programmet en høj vurdering og scorede i gennemsnit 4,1 (på en skala hvor 1 er lavest og 5 er højest), det bakker op om vurderingen af, at mens social change-programmer måske ikke er deciderede seermagneter, styrker de tv-stationens brand og troværdighed.

Også internt, på såvel tv-station og produktionsselskab, kan betydningen af at lave 'tv med mening' ikke undervurderes, mener Irene Greve.

Hun løfter sløret for, at Blu har planer om at pitche en anden programidé inden for social change-genren, som hun ikke kan gå i detaljer med.

Støtte fra public service-pulje
Filminstituttet har via public service-puljen støttet 'Skolen' med ca. 2,1 mio. kr. ud af et samlet budget på ca. 6,9 mio. kr. Støtten er udelukkende gået til programseriens production value og har hævet kvaliteten betragteligt, siger Irene Greve, der ser store perspektiver i puljen for tv-branchen.

Om Irene Greve
Irene greve har tidligere arbejdet som blandt andet tilrettelægger og redaktionschef for Strix TV samt arbejdet med debat- og dokumentarprogrammer på DR1 og DR2. Hun arbejder desuden freelance som journaslist og kommunikationsrådgiver.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også