Kanal København i politisk offensiv

Landets snart eneste lokal-tv aktør 'Kanal København' får bedre betingelser med overgangen til digitalt tv, men det gælder ikke nødvendigvis de nuværende sendetidsindehavere.

Per Fanefjord Laursen
Landets snart eneste lokal-tv aktør 'Kanal København' får bedre betingelser med overgangen til digitalt tv, men det gælder ikke nødvendigvis de nuværende sendetidsindehavere.

Der bliver mere plads til ikke-kommerciel tv med digitalisering af tv-signalerne. 25 procent af kapaciteten i mux1 er afsat til ikke-kommercielt lokal tv. Lokalt tv opdeles i syv regioner.

Digitaliseringen påvirker især landets efterhånden eneste udbyder, Kanal København, der til gengæld nyder en vis seeropbakning.

På trods af at lokalt tv er sikret digital distribution og mere plads i mux1, og Kanal København er sikret en flade, er de 41 sendetidsindehavere, der tegner fladen, lidt bekymrede for fremtiden, hvilket man gør rede for i et informationsmateriale, "Mangfoldig lokal public service i digital klemme", der er sendt til politikerne og andre interessenter.

Det har skabt rynkede pander blandt de nuværende meget forskellige aktører, at al sendetid udbydes igen i en ny ansøgningsrunde, og ingen sendetidsindehavere er garanteret plads nogen steder.

Kanal København-samvirket skal samlet betale én mio kroner årligt i distributionsomkostninger for at få plads i mux1. Det er en stigning på 300 procent fra den analoge sender.

Formanden for sendesamvirket Mogens Videbæk vil dog ikke ud i en klynkehistorie, set i lyset af at befolkningen med digitaliseringen får tilbudt mere lokalt ikke kommercielt tv.

"Det er en god nyhed," siger han.

"Nej jeg er ikke nervøs. Der er altid en risiko ved en ansøgningsrunde. På den anden side er livet fyldt med risiko - og til sidst ender det galt for os alle," lyder det fra Morgens Videbæk, der også tegner KKR/TVs sendetilladelse på Kanal København.

Kanal Købehavn på UHF-kanal 23 kan ses af 1.590.000 personer over 12 år i storkøbehavn. Ca. 800.000 personer tænder hver måned. Det bliver til en share på 0,5 procent i HT området.

Dækningsområdet er Storkøbenhavn fra København til Køge og Roskilde til Frederikssund, Hillerød og Helsingør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også