TV Trend: TV 2 tilbage på 2007 niveau
Der mærkes en mild medvind fra Frankrig til TV 2-koncernen i sidste uge, viser nyeste seerandele.
"Det mest iøjnefaldende i uge 30 var, at TV 2 havde en kanongod uge med en del Tour de France," siger tv-researcher Michael Jensen, Mediaedge:cia.
Han noterer sig bl.a., at hovedkanalen er tilbage oppe på niveau med 2006 og 2007, målt på kommerciel share, mens TV 2 News ligger markant over sidste års niveau.
Med 51,7 procent indfrier TV 2 hovedkanalen kravet i MediaWatchs 'forudsigelser', hvor branchens aktører spår om udviklingen. De 51,7 er godt nok klaret i en sommeruge, hvor Tour de France på TV2 dominerer, men trenden i MediaWatch-læsernes stemmeafgivelser viser stigende tro på, at TV 2 igen kan opnå flere uger over 50 procent; selv om det selvsagt bliver under andre betingelser, når efterårsprogrammerne er i gang hos konkurrenterne.
Samlet set løfter TV 2 netværket sig op på næsten 65 procent, hvilket er på samme niveau som under EM i fodbold og hele 10 procentpoint højere end de dårligste uger i foråret. Kun Zulu er under niveau.
TV2 Sport, der ejes i samarbejde med MTG; tæller ikke med i TV 2 share-regnskabet, hvilket er heldigt for TV2.
TV3 og TV 3+ står til gengæld i blødt mudder og synker samlet set med 4,9 point. Stik modsat de nærgående rivaler fra SBS TV, der fastholder fremdriften med en vækst på 2,8 point.
Kommercielle shares i uge 30 - 21-50 år
TV 2 News 3,2 (1,9)
Kanal 4 3,8 (1,7)
Kanal 5 6,8 (1,1)
TV 2 Charlie 2,5 (1)
Andre 6,4 (0,9)
TV 2 51,7 (0,1)
Discovery dk 3,2 (0,1)
Cartoon Network dk 0,9 (-0,2)
TV 2 Zulu 4,7 (-0,5)
TV 2 Sport 1,6 (-1,4)
TV3+ 6,6 (-1,9)
TV3 8,6 (-3)
I parates opgives afvigelser fra samme uge i 2007.
Kilde: Gallup, Mediaedge:cia