TV Trend: TV 2 tilbage på 2007 niveau

Der mærkes en mild medvind fra Frankrig til TV 2-koncernen i sidste uge, viser nyeste seerandele.

Per Fanefjord Laursen

Der mærkes en mild medvind fra Frankrig til TV 2-koncernen i sidste uge, viser nyeste seerandele.

"Det mest iøjnefaldende i uge 30 var, at TV 2 havde en kanongod uge med en del Tour de France," siger tv-researcher Michael Jensen, Mediaedge:cia.

Han noterer sig bl.a., at hovedkanalen er tilbage oppe på niveau med 2006 og 2007, målt på kommerciel share, mens TV 2 News ligger markant over sidste års niveau.

Med 51,7 procent indfrier TV 2 hovedkanalen kravet i MediaWatchs 'forudsigelser', hvor branchens aktører spår om udviklingen. De 51,7 er godt nok klaret i en sommeruge, hvor Tour de France på TV2 dominerer, men trenden i MediaWatch-læsernes stemmeafgivelser viser stigende tro på, at TV 2 igen kan opnå flere uger over 50 procent; selv om det selvsagt bliver under andre betingelser, når efterårsprogrammerne er i gang hos konkurrenterne.

Samlet set løfter TV 2 netværket sig op på næsten 65 procent, hvilket er på samme niveau som under EM i fodbold og hele 10 procentpoint højere end de dårligste uger i foråret. Kun Zulu er under niveau.

TV2 Sport, der ejes i samarbejde med MTG; tæller ikke med i TV 2 share-regnskabet, hvilket er heldigt for TV2.

TV3 og TV 3+ står til gengæld i blødt mudder og synker samlet set med 4,9 point. Stik modsat de nærgående rivaler fra SBS TV, der fastholder fremdriften med en vækst på 2,8 point.


Kommercielle shares i uge 30 - 21-50 år

TV 2 News  3,2 (1,9)
Kanal        4 3,8 (1,7)
Kanal 5     6,8 (1,1)
TV 2 Charlie 2,5 (1)
Andre        6,4 (0,9)
TV 2        51,7 (0,1)
Discovery dk 3,2 (0,1)
Cartoon Network dk 0,9 (-0,2)
TV 2 Zulu 4,7 (-0,5)
TV 2 Sport 1,6 (-1,4)
TV3+ 6,6 (-1,9)
TV3   8,6 (-3)

I parates opgives afvigelser fra samme uge i 2007.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien