Digital tv kampagne bliver en svær øvelse

Fremmed ordvalg og begrebsverden bliver en alvorlig udfordring for den officielle informationskampagne om digitalt tv og analogt sluk.
Per Fanefjord Laursen
Fremmed ordvalg og begrebsverden bliver en alvorlig udfordring for den officielle informationskampagne om digitalt tv og analogt sluk.

Som MediaWatch konstaterede i sidste uge, er det en skræmmende opgave at skulle informere hele befolkningen om det analoge sluk i november 2009 og overgangen til digital tv.

Det beviste en af vinderne af informationsopgaven - reklamebureauet Metaphor - selv for et par dage siden, da bureauet blev interviewet til Fredericia Dagblad og Vejle Amt Folkeblad i anledning af, at bureaukonsortiet Advice, Metaphor, mfl. den 2. juli vandt den store opgave til en værdi af 43,5 mio. kr.

Avisens journalist fik fakta galt i halsen.

I artiklen hedder det:

"De 43,5 mio. skattekroner, som Radio- og tv -nævnet vil fyre af på at oplyse om skiftet fra analogt til digitalt tv, skal forberede danskerne på et mindre stykke tv-historie. Efter den 31. oktober 2009 vil det ikke længere være muligt at modtage billeder til din fjernsynsskærm ved hjælp af en almindelig antenne eller antennestikket. Dine nyheder og underholdningsprogrammer vil i stedet bliver transmitteret i digitale bidder gennem telefonnettet. De digitale bidder skal hentes ned ved hjælp af en speciel modtagerboks, hvilket i øvrigt skulle give en bedre billedkvalitet," skriver bladet.

Jordbaseret digitalt tv kommer netop via luften og modtages med den almindelige antenne fra samme antennestik, men det kræver en modtageboks mellem stik og tv-apprarat til at omdanne signalet, eller et nyt tv-apparat, der kan læse de digitale signaler.

"Som det fremgår af aviscitatet, så står vi overfor en stor opgave med at forme budskabet i den kommende informationskampagne så simpelt og forståeligt som overhovedet muligt," siger Knud Erik Knudsen, direktør for Metaphor Reklamebureau as.

"Vi er fuldt ud klar over, at der suser begreber rundt, som det kan være svært at få styr på. Ord som analog, digital er jo alene nok til at få en masse mennesker i den mere teknologisvage del af befolkningen, som netop er målgruppen for denne kampagne, til at blive forvirrede. Derfor ved vi også, at der er et stort stykke arbejde, der skal gøres med at få orden og retning på alle mulige andre begreber i denne jungle, så vi sikrer så lidt forvirring fremadrettet som overhovedet muligt. Det er det arbejde der nu går i gang her efter ferien."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også