Fodbold-finaler bliver stadigt vigtigere som tv-underholdning for kvinder, mener Thomas Høiby fra Mindshare i Norge.
Mediebureauet Mindshare i Norge har set på seerudviklingen for tv-fodbold under EM-finalen i 13 europæiske lande, skriver kampanje.com.
Ikke overraskende var seerandelen af kvinder størst (50 pct.) i Tyskland, som spillede mod Spanien i finalen. De spanske og norske kvinder deler andenpladsen, idet 45 pct. af seerne til finalen i de lande var kvinder.
I Danmark udgjorde de danske kvinder 42 pct. af seerne, se alle andelene.
Det er en trend, der bliver stærkere.
"Jeg finder det ganske naturlig at også kvinderne i finalelandene ville følge udfaldet af en finale. Det samme så vi i 2004 da både portugisiske og græske kvinder stod for halvdelen af seningen i deres lande," siger tv- og radiochef i Mindshare Thomas Høiby til Kampanje og tilføjer:
"Trenden er klar: Fodboldinteressen blandt kvinderne øges gradvist. Det kan se ud som om populariteten til mesterskabsfodbold blandt kvinder nærmer sig anden underholdning på tv."