Strix vil gøre reality mere virkeligt

Holdet bag Robinson Ekspeditionen tror på virkelighed tilsat reality-elementer. Det er ikke længere nødvendigt at flyve folk 12.000 km. væk, siger Strix-direktør.
Tine Brødegaard Hansen

Holdet bag Robinson Ekspeditionen tror på virkelighed tilsat reality-elementer. Det er ikke længere nødvendigt at flyve folk 12.000 km. væk, siger Strix-direktør.

Produktionsselskabets Strix' konkurrenter i spillet om TV3's reality-gunst, Mastiff TV og deres 'Paradise Hotel', viser efter en fjerde og hidtil bedste sæson målt i share, at det ikke er slut med at sende almindelige danskere til eksotiske destinationer, hvor præmien er kontant og tonen ligeså.

Fredrik Hillerbrand slipper da også nødigt Robinson Ekspeditionen, der siden 1998 sikrer Strix og selskabets 40 mand store hold fast arbejde i den tid optagelserne varer, men han har øjnene rettet mod mere virkelighed og mindre reality.

"Vi har været markedsledende i lang tid inden for reality-genren, selvom Mastiff, Blu og Metronome også gør det godt. I dag er det ikke længere nødvendigt at flyve deltagerne 12.000 km. væk for at de udvikler sig, selvom det stadig er underholdende. Vores nye niche er, at hoppe ind i folks eget miljø og pille ved den virkelighed de er i," siger Fredrik Hillerbrand.

Det er 'Den hemmlige millionær' på TV 2 og 'Med kniven for struben' på TV3 eksempler på. Begge programmer giver gode seertal og styrker Hillerbrands tro på blandingen mellem reality og dokumentar. Noget der gav problemer, da førstnævnte program skulle indstilles til dette års tv-festival, hvor blandingsformatet ikke er en kategori. Valget faldt på dokumentargenren for millionæren, der udstyres med en falsk og langt fattigere identitet, er det eneste reality-element i programmet.

"Virkeligheden er tiltalende lige nu, vi kommer til at lave mere inden for formateret dokumentar, eller factual entertainment, både med hensyn til køb og egenudvikling. Mange selskaber er gode til klassiske gameshows og studieunderholdning, så hvis vi skal lave det, skal det være på en ny måde. Vi har, og skal have, kant."

Strix-drømmen er at holde fast i det selskabet er gode til, såsom Robinson Ekspeditionen, at udvikle reality-genren og kaste sig over nye formater samt udvide samarbejdet med alle tv-stationerne. I Sverige har 'virksomheds-reality' i stil med serien 'Airport', hvor man følger de ansattes strabadser i Londons Heathrow-lufthavn, været en succes i flere år. Men faren ved blandingsformater er, at de lander mellem to stole, noget Fredrik Hillerbrand kun ved alt for godt.

"Viva Las Vegas (sendt på Kanal 5 med Morten Løkkegaard som vært, red.) var reality blandet med et spilleprogram. Det gik slet ikke, vi skræmte reality-seerne væk fordi de så det som et poker-program og for de seere der ville se spil, var der for lidt af det."

Som alle reality-programmers moder, har Robinson Ekspeditionens succes paradoksalt nok medvirket til at udhule effekten af reality for både deltagere og seere. I øjeblikket sender P3 hver lørdag et interview med en tidligere reality-deltager om hvordan det siden er gået, for vejen fra primetime til glemsel er kort. Noget Strix er blevet mere opmærksomme på i deres briefing af deltagerne.

"Nu bliver deltagerne nærmest skuffet over, at der ikke er mere presse. I 1998 var der Hade-Hanne, Biker Jens og senere Klamme-Erik, men i dag kommer intet bag på seerne. Deltagerne har nogle gange så høje forventninger til at få opmærksomhed, at de nærmest bliver skuffede, når de ikke er på forsiden af B.T. hver uge, så nu bruger vi tid på at skrue forventningerne ned."

Men hvad er det så Robinson, måske, kan på 11. sæson, ifølge Fredrik Hillerbrand?

"Det er reality 2.0., traditionel reality men iblandet fiktion på en vellykket måde. Robinson er stort og alt kan lade sig gøre. Selvfølgelig er der et økonomisk loft, men det skal helst ikke kunne ses," siger han og tilføjer:

"Jeg håber, at mange ser med i minimum de første tre et halvt minut - for de har været meget dyre og er fantastisk spektakulære."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også