DR og TV 2 i krig om nyhedssening

Det er lang tid siden, at TV 2 og DR har været uvenner om brug af seerdata, men i dag er TV 2 stærkt pikeret over DRs brug af data, der løfter TVA kl 21.00 over TV 2 Nyhederne kl 19.00.
MediaWatch
Det er lang tid siden, at TV 2 og DR har været uvenner om brug af seerdata, men i dag er TV 2 stærkt pikeret over DRs brug af data, der løfter TVA kl 21.00 over TV 2 Nyhederne kl 19.00.

TV 2 Nyhederne 19.00 er med 752.000 seere i første halvår fortsat Danmarks mest sete nyhedsudsendelse, understreges det i en pressemeddelelse fra TV 2.

Men forspringet til TV 2s Regionalprogram 19.30 (747.000) og TV AVISEN 21.00 (718.000), er blevet mindre. Det viser Gallups seermålinger i første halvdel af 2008.

Alle tre nyhedsprogrammer har nydt en lille seerfremgang i første halvår af 2008, hvilket er en ny tendens i forhold til de foregående år. Her er de store nyhedsudsendelser blevet seermæssigt presset, mens de mange nye og kortere nyhedsudsendelser er gået frem.

I år er det hidtil gået omvendt. Alle de mindre nyhedsudsendelser (bortset fra TV AVISEN 15.00) er gået tilbage i seertal, mens de tre store og "gamle" nyhedsudsendelser er gået frem.

TV 2 er stærkt utilfredse med, at DR - i strid med almindelig praksis - inddrager 21 Søndag i en opgørelse i dagens BT, der dermed viser at TVA 21 ses mere end TV 2 Nyhederne kl 19.

Det er sammenblanding af seertal, oplyser TV 2, for TV AVISEN er kategoriseret af Gallup som en nyhedsudsendelse, mens 21 Søndag er kategoriseret som et aktualitets- og magasinprogram.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også