TV3 og SBS tager penge fra TV 2

Status 08: SBS TV og TV3-gruppen henter tilsammen ca. 15-25 mio. kr. mere på annoncer, mens TV 2 står med et tab på 50-60 mio. kr. i første halvår.
Per Fanefjord Laursen

Tv-markedet er faldet med fem procent i første halvår, og samtidig er der skred i fordelingen af pengene.

Det luner hos TV3 og SBS TV, mens tendensen er salt i såret på TV 2.

TV 2s problemer med likviditet skyldes aktuelle kvaler med manglende reklamesalg i et vigende marked, konkluderede Per Mikael Jensen for nogle uger siden.

Der er noget om snakken.

GroupMs Trading Director, Kenneth Brenøe, forudser på basis af afviklede TRP'er i første halvår, at TV 2 har tabt syv procent af sin omsætning i foråret, svarende til knap 60 mio. GroupM mediabureauerne tegner i runde tal 50 procent af alt tv-køb i landet.

"Foråret har været godt for konkurrencen og annoncørerne, men vi må gå ud fra, at TV 2 har budgetteret med moderat stigende reklameindtægter i år. Så disse tal er dårlige nyheder for TV 2," siger han.

TV3-kanalerne vinder tre-fire procent i TRP leveringer, til stabile priser. Det udløser 10-15 mio. kr. mere, mens SBS TV øger med 25-30 procent i leveringer. Det udløser dog kun en økonomisk vækst på omkring 5-10 mio. kr., for SBS TV formår ikke at omsætte den større TRP afvikling i mange penge.

"Forklaringen er, at SBS TV har fået langt større lager, bl.a. fra stigende penetration. Den vil de hellere sælge end brænde inde med, og det afspejles i prisen."

Kenneth Brenøe vurderer, at TV 2s problemer i 2008 kan tilskrives tre ting: En svagere primetime end før, konkurrenterne lykkedes med flere programtiltag, og et tv-marked der er vigende.

Det faktum at TV 2s nichekanaler vinder lidt andele, og kan afvikle flere billige TRP'er, kompenserer ikke for tabet af markedets mest værdifulde TRP'er på hovedkanalen.

Svært at se lys i tunnelen

Kenneth Brenøe spår, at forårets markedstendens holder hele 2008, da efteråret tv-makred ikke tegner til vækst. Der skal meget til at bryde bølgen i efteråret. Det ville kræve dramatiske programsucceser.
.
Omregnet vil TV 2 således ende med at mangle 100 mio. kr. i år. Kenneth Brenøe vil ikke strække sig til et tab på det dobbelte af forårets. Han forventer, at TV 2 genvinder fokus og styrke i primetime.

"Med det rette fokus på hovedkanalen kan TV 2 godt genvinde meget af det tabte"

Om godt ét år, sidst i 2009, åbnes andre udfordringer. TV 2 kan risikere at blive presset ned fra et kommerciel shareniveau i dag på omkring 50 procent til 40 procent, vurderer GroupM, når jordbaseret digitalt tv lanceres, og TV3, TV3+, Kanal 5 og Kanal 4 mfl. får jævnbyrdig penetration.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også