Canal Digitals resultat trues fra alle kanter

Om knap 1½ år rystes tv-distributionsmarkedet af ny aktør og ændrede arbejdsbetingelser, og Canal Digitals flotte 2007-resultat kan blive svært at gentage.
Per Fanefjord Laursen

Om knap 1½ år rystes tv-distributionsmarkedet af ny aktør og ændrede arbejdsbetingelser, og Canal Digitals flotte 2007-resultat kan blive svært at gentage.

Canal Digital har for nylig afleveret et imponerende regnskab for 2007. Selskabet sagde i 2007 farvel til mange parabolkunder til fordel for mindre profitable kabel tv-kunder. I alt er 34.000 kunder kommet via antenneforeninger i 2007, mens selskabet har mistet omkring 5.000 parabolkunder. Det svarer til en nedgang på 2,5 procent efter flere års konstant vækst.

Alt i alt er Canal Digitals Jens Arnesen dog ganske tilfreds, når han i dag kigger på Canal Digitals udvikling og situation:

Omsætning i 2006: 823 mio. kr.
Omsætning i 2007: 968 mio. kr.
2007 tallet er en tredobling siden 2003.
Resultat i 2006 før skat: 34 mio
Resultat i 2007 før skat: 63 mio.

Direktør Jens Arnesen må imidlertid forholde sig til, at Canal Digitals fine udvikling er bygget op gennem de seneste ti år, der har været præget af stabilitet på distributionsområdet.. Om 1½ år rystes tv-distributionsmarkedet af ny aktør og ændrede arbejdsbetingelser.
Det er Jens Arnesen med på, men alligevel er han er ikke bange for, at den gode udvikling - og ikke mindst den store resultatforbedring i 2007 - bliver en enlig svale, og de gode tider forsvinder, når hele befolkningen er ude i at overveje deres modtageforhold, både via kabel, DTH og DTT.

"Det er trods alt kun 15 procent af husstandene, der er i spil," påpeger han. Jens Arnesen er i det hele taget ikke parat til at acceptere, at forandringerne bliver ligefrem drastiske fra 2009, selv om at YouSee og Boxer kaster alt ind på at vinde og/eller fastholde kunder.

"Ingen tvivl om at konkurrenceintensiteten stiger, men vi ved fra Sverige, at Boxer ikke tager et nævneværdigt antal parabolkunder. Samtidig ved vi, at mange tusind husstande er ude og afsøge markedet for at se tv," siger han og satser således på samme vis som YouSee på, at samle mange kunder op, der vil komme i tvivl, når de udsættes for en massiv markedsføring og presseindsats op gennem efteråret 2009.
Der er både den offentlige kommunikationsindsats, Boxers kampagner og alle Boxers konkurrenter, der alle vil presse kommunikation om tv ud på markedet. Givetvis også indslag på TV 2 Nyhederne og TVA, der skaber dønninger i mange hjem uden interesse i, hvordan tv-signalet havner i stuen.

"Vi har fuld fokus på, hvad Boxer, YouSee og Viasat kommer med af tilbud," siger han og minder om, at Canal Digital har allerede nu har pakker til lave priser med en basis antal kanaler.
Han ser nye alternativer, men ikke meget nyt i det, Boxer kommer med. Ingen interaktivitet eller HDTV.

Jens Arnesen er også fortrøstningsfuld, fordi han mener at Canal Digital står stærkt som brand, der i de seneste ti år har opnået højt kendskab i uhjulpne undersøgelser.

"Når kunder, der ikke har forholdt sig til problemstillingen før, kommer i markedet, så er awareness på brandet ekstremt vigtig. Der har vi en god udgangsposition, for kunder, der er i tvivl, vil komme til os som de første de spørger om råd."

Pressedækningen af Boxers lancering ender meget let med at handle om, at DTH-modtagelse med paraboler på husmuren hører fortiden til, fordi der nu kan ses mange kanaler på DTT. Det kunne ende med et skrækscenario for Canal Digital, der klart tjener mest på sine DTH-kunder.
"Det er muligt, nogle vil prøve at servere den vinkel, men det vil være forkert. Parabolmodtagelse fra satellit bliver hele tiden opdateret. Især med HDTV," siger han.

Canal Digital er netop gået med i Brancheforeningen Digitale Medier, BDM, for at bidrage til klarhed i den samlede kommunikation om tv-modtagelse. Det vides endnu ikke, om BDM vinder den offentlige kommunikationsopgave.
Ét af nøglespørgsmålere for Canal Digital er, hvad Viasat foretager sig. Om Viasat f.eks nedprioriterer DTH markedet.
Det er et speget spil. Jens Arnesen ved af gode grunde ikke, hvad strategien bliver hos Viasat - om man kaster sig ind i kampen mod Boxer eller slutter sig til platformen.

"Jeg tager det ikke for givet, at TV3 per automatik kommer på Boxer. Viasat har god grund til at tænke sig godt om , hvorvidt man vil med på Boxer. Vi ved jo, at Boxer i Sverige ikke kom nogle vegne, før TV3 m.fl. kom på." Dertil kommer, påpeger Jens Arnesen, at YouSee ikke nødvendigvis ønsker at deres vigtige kanaler, f.eks. TV3, ligger hos den nye DTT konkurrent.

Jens Arnesen tror at konkurrenten vil holde godt fast i den gode forretning med DTH kunderne, hvor man har ejerskab på kunden og kontrollerer platformen.

Når hele markedet er i omvæltning, og rigtig mange mennesker i det mindste overvejer deres tv-modtagses, kan det gå hen og blive det selskab med den stærkeste kunderservicee, der samler mest op. Boxer har allerede erkendt, at man ikke har erfaring med det store skifte fra Sverige, hvor processen forløb over mnage år.

"Vi kan slå Boxer på kundeservice i Danmark," lyder budskabet.

Canal Digitals direktør erkender, at det ikke er tilbud om HDTV der sikrer hans kundeportefølje, men den rette kombination af kanaler, rettigheder og pris. På det punkt glæder han sig over, at man via Telenor-køb af SAS Ligaen får tilført ekslusive danske fodboldkampe fra næste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også