Vild uenighed om TV 2-salg

TV 2 skal sælges nu, hurtigt, langsomt eller slet ikke afhængig af, hvem man spørger midt i stationens værste krise nogensinde.
MediaWatch

TV 2 skal sælges nu, hurtigt, langsomt eller slet ikke afhængig af, hvem man spørger midt i stationens værste krise nogensinde.

Politikere, eksperter og potentielle købere er alle enige om, at TV 2 har brug for kapital, så stationen kan følge en offensiv vækstplan i de kommende år. Men der holder enigheden så også op.

For nogle er den akutte krise, hvor TV 2 har måttet spørge staten om et midlertidigt gigantlån signalet til at speede salgsprocessen op, mens andre advarer mod et paniksalg.

Kulturminister Brian Mikkelsen vil gerne af med stationen så hurtigt som overhovedet muligt. Men han er ikke parat til at sælge før de verserende retssager ved EF-Domstolen er afgjort.

Men i dag siger A-Pressen, én potentiel medejer af stationen, til MediaWatch, at man bør lede efter en model, hvor nye ejere kan købe aktiviteterne ud af TV 2 uden at komme til at hænge på en eventuel efterregning.

SFs Holger K. Nielsen advarer til gengæld mod et hurtigt salg.

"Hvis vi skulle sælge TV 2 nu, måtte vi tage imod et hvilket som helst tilbud uden krav om public service. Det vil vi kæmpe imod," siger Holger K. Nielsen, mediepolitisk ordfører, til MediaWatch.

Flere eksperter opfordrer også til at slå koldt vand i blodet.

"...det der sker på TV 2 er en naturlig konsekvens. Selvom TV 2 har eksisteret længe, kan den i de seneste år sammenlignes med en vækstvirksomhed, hvor antallet af medarbejdere og platforme er vokset dramatisk. Det udfordrer styringsmekanismerne, for tidligere var TV 2 en forholdsvis lille tv-station, hvor alle kendte forretningen," siger Gorm Wesing Flyholm media director i Deloitte i dag til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også