Ekspert: Pisk ikke en stemning op

TV 2's situation er primært interessant, fordi staten er ejer. Mange vækstvirksomheder kommer i krise, når indtægterne falder efter høj aktivitet.
Tine Brødegaard Hansen

TV 2's situation er primært interessant, fordi staten er ejer. Mange vækstvirksomheder kommer i krise, når indtægterne falder efter høj aktivitet.

Derfor skal man passe på med at piske en stemning op, mener media director i Deloitte, Gorm Wesing Flyvholm. Det er næppe kommet som et chok for TV 2-ledelsen, at der efter sigende mangler 5-700 mio. kr. i likvider.

"Nyheden om at man skulle låne penge for at kunne betale lønninger, har været fremme før. Nu er der usikkerhed om, hvorvidt der er skåret dybt nok i TV 2's udgifter, derfor må ledelsen gå til deres bestyrelse og ejer for at løse problemet."

Overdriver bankerne deres bekymring?

"Jeg ved ikke om bankerne er for bekymrede, men det der sker på TV 2 er en naturlig konsekvens. Selvom TV 2 har eksisteret længe, kan den i de seneste år sammenlignes med en vækstvirksomhed, hvor antallet af medarbejdere og platforme er vokset dramatisk. Det udfordrer styringsmekanismerne, for tidligere var TV 2 en forholdsvis lille tv-station, hvor alle kendte forretningen."

TV 2's høje aktivitetsniveau i de senere år er stødt sammen med en faldende indtjening, hvilket kan vække bekymring hos bankerne, men det sker i tusindvis af virksomheder dagligt, pointerer Gorm Wesing Flyvholm. Han lægger vægt på, at det er professionelle mennesker, der befolker ledelsesgangene og bestyrelsen for TV 2.

"TV 2's situationer bliver pludselig superinteressant, fordi staten er involveret og det også bliver et spørgsmål om politik."

Han tillægger ikke den nuværende likviditetskrise, der har gjort et statsstøttet lån nødvendigt, en afgørende betydning for TV 2's muligheder for salg eller ej.

"Et likviditetsproblem kan have en vis betydning, men ikke på lang sigt, det handler om at få bæredygtig konstruktion på benene, og at få fokus på de aktiviteter der skal sikre indtjeningen og hvorvidt der kan skæres yderligere uden at forringe programkvaliteten."

TV 2 er i den paradoksale situation, at de både skal trimme organisationen og "rebe sejlene" for at sikre sig en konkurrencedygtig position i en digitaliseret verden, mener Gorm Wesing Flyvholm. Det er en svær men ikke umulig øvelse.

"TV 2 er et godt brand og får man skabt en stærk strategi, kan man få indtjening fremover. Men det man slås med er en kombination af et presset reklamemarked, dårlige konjunkturer og at nettet stjæler meget af indtjeningen. Det er nogle voldsomme udmeldinger, der er kommet om lån, men man må konstatere at ledelsen har lavet et kasseeftersyn og skal vurdere en ny konstruktion."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også