TV Trend: TV3 skal passe på ryggen

Analyse: TV3-gruppens kommercielle position fik en grim begmand i sidste uge. Gruppen taber 6,4 kommercielle sharepoint, (21-50) i forhold til samme uge i 2007, og havner på 17,9 procent.
Per Fanefjord Laursen
Analyse: TV3-gruppens kommercielle position fik en grim begmand i sidste uge. Gruppen taber 6,4 kommercielle sharepoint, (21-50) i forhold til samme uge i 2007, og havner på 17,9 procent. ?
Det ubehagelige for TV3 er, at tabet ikke sker til TV 2-kanalerne, men til truslen fra SBS TV.
Det har i alle årerne været et rædselsscenario for TV3, hvis afstanden mellem TV3 og SBS kanalerne formindskes. Det er vigtigt for salgsafdelingen i Wildersgade, at annoncemarkedet kan se klar forskel på TV3-kanalerne og SBS.

Den frygt har ikke været en aktuel trussel i mange år, men i sidste uge vinder SBS TV 3,2 sharepoint og landede på 11,0. Det opnås med vækst for både Kanal 5 og Kanal 4.

TV 2 hovedkanalen indkasserer et beskedent tab ned til 48,3 procent, hvilket er pænt over de sidste fire ugers niveau, mens TV 2 News og TV2 Charlie begge vinder terræn.

DR1 vs. TV 2

Som beskrevet på MediaWatch for nylig, er afstanden mellem DR1 og TV 2 usædvanlig lille i den seneste tid. Trods EM start på TV 2 er forskellen mellem DR1 og TV2 også noget mindre i seneste uge, end det har været kutyme gennem mange år. Målt over rullende fire uger holder DR1 en share på 29,3, mens TV 2 ligger på 34,1.

Derudover er Cartoon Network værd at holde øje med. Kanalen er i sagens natur henvendt til børn, og dens udvikling slår mest igennem blandt alle seere (3+) - snarere end i den gængse kommercielle univers. Cartoon Network er vokset med 0,6 point til en share på 1,9, set over de seneste fire uger.

Læs om de første EM fodbold tal her.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også