DR: Underholdning og drama gik fri af besparelser

DR1 skal ikke slå et aktuelt svagere TV 2 på share, men fastholde sin nuværende position.
MediaWatch
DR1 skal ikke slå et aktuelt svagere TV 2 på share, men fastholde sin nuværende position.

Særligt bemærkelsesværdigt i sidste uge var, at forskellen mellem TV 2 og DR1 kun var 4,6 sharepoint. DR1 havde en 29,3, men TV 2 lå med 33,9 procent. I samme uge i 2007 var afstanden 11 point.

Det nye styrkeforhold har holdt sig i de seneste fire uger.

DRs mediedirektør jubler ikke nødvendigvis over, at der indfinder sig en mere jævnbyrdig situation på tv-markedet

"Det er meget glædeligt, at DR1 opnår en dækning på niveau med TV 2. Derimod er det mindre interessant for DR, at markedsandelene har nærmet sig hinanden i den senere tid," siger mediedirektør Lars Grarup.

"Det ideelle situation er, at DR1 og TV 2 indtager en dominerende position med public service tv, og så at sige deler tv-Danmark mellem sig."

Han hæfter sig mere ved, at besparelserne i DR på 300 mio. i 2007 ikke har ramt det brede tv-udbud, som underholdning og dramaserier. Han mener også, at DR har undgået, at besparelser har ramt det smalle udbud, men det er der nok delte meninger om - i hvert fald på radio.

Shares er ikke så vigtige for Lars Grarup. Han glæder sig over, at besparelserne blev udmøntet på en måde, så der stadig var saft og kraft i DR til at producere fyrtårne som f.eks. 'X-faktor'.

"Trods et stort pres udefra har vore medarbejdere udvist stor styrke i det seneste år," noterer mediedirektøren.

Selv om DR1 viser aktuel styrke, er det dog en realitet, at set over et længere stræk, har DR år efter år tabt markedsandele til de kommercielle tv-stationer.

Det viser en opgørelse, som Mindshare har udregnet fra januar-maj 2004 og frem til samme periode 2008

Periode         DR 1 DR 2 Samlet (DR1+2)
2004 Jan-maj 31    3,8    34,8
2005 Jan-maj 29,7 4,9    34,6
2006 Jan-maj 28,3 4,9    33,2
2007 Jan-maj 27,5 4,8    32,3
2008 Jan-maj 26,2 4,2    30,4

Kilde: Gallup TV-meter, andele i procent, alle personer

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også