B-film lancerer corporate-del

Produktionsselskabet B-film er specialister i tv-dokumentarer og serier. De evner skal også bruges til image- og informationsfilm.
Tine Brødegaard Hansen

Produktionsselskabet B-film er specialister i tv-dokumentarer og serier. De evner skal også bruges til image- og informationsfilm.

Ægteparret bag B-film, Klaus Birch og Rikke Bekker, får nu hver deres direktørhat på. B-films ekspertise inden for produktion af dokumentarfilm og -serier til primetime tv, skal give produktionsselskabet endnu et ben at stå på ved at etablere corporate-delen B-kom, som Rikke Bekker bliver ansvarlig for.

Se faktaboks nederst i artiklen.

De foreløbige kunder vidner om en vis bredde og tæller blandt andre Egmont, Kræftens Bekæmpelse, Region Sjælland og Sydfyns Turistbureau. Styrken for B-kom er, ifølge Rikke Bekker, at det der bærer dokumentarfilmene også skal bære corporate imagefilmene.

"Virksomhederne og organisationerne efterspørger at få deres historier fortalt journalistisk som andet end hurtig musik og billeder. Det er de samme kerneværdier, vi bruger til begge afdelinger, det handler om at fortælle historien ved hjælp af mennesker og stærke billeder."

Image-, informations- og rekrutteringsfilm bliver noget af det B-kom skal fokusere på, alt er i princippet muligt, på nær rene produktfilm. Klaus Birch og Rikke Bekker er opmærksomme på at beskytte den høje integritet, som selskabet har opbygget ved at have fakta i orden og at kunne stå inde for de historier de producerer, Klaus Birch uddyber:

"Vi fokuserer på at fortælle nøgterne, faktabaserede historier, virksomhederne søger heller ikke den glittede overflade, de underdriver hellere. Med vores journalistiske formidling kan vi afklare med kunderne, hvad deres budskaber er."

Parret afviser, at produktionsleddet helt risikerer at blive sprunget over når det gælder web-indhold. Der er øget fokus på kvaliteten og de gode historier kræver det stadig særlig kompetence at få øje på og at udfolde.

"Mange mindre virksomheder er startet med at lægge noget på nettet, som 'Video-John' har gået og rodet med, men er klar over, at det skal professionaliseres for at få effekt," siger Klaus Birch og tilføjer at han tror på, at der er et stort marked for mindre virksomheder, der kan få produceret en film på højt niveau, med erfarne folk, afhængig af den pris de kan betale.

B-films erfaring med at formidle historier til almindelige mennesker i et klart sprog, skal således give B-kom en fordel i konkurrencen om produktionsselskabernes stigende fokus på at levere indhold til virksomheder på forskellige platforme.

Udover B-kom er sitet til B-film blevet relanceret. Baggrunden er, at det giver mere mening at overbevise potentielle kunder om værdien af at have video på sitet, hvis man selv har det, lyder det fra de to stiftere. Derfor kan man fra i dag finde klip fra nogle af B-films produktioner siden 2001.

Om Klaus Birch og Rikke Bekker

Klaus Birch
Tv-producent, adm. direktør, B-film Aps, der ejes og er etableret af Klaus Birch i 2001. Klaus Birch har været journalist på Nordisk Film, DR, TV 2 Nord og TV-Aalborg. I 2001 forlod han en stilling som dokumentar-tilrettelægger på Nordisk Films 'Fak2eren' og etablerede B-film Aps.
To gange nomineret til årets Tv-oscar, nomineret til Cavlingprisen 2000 og tildelt tv-branchens pris for 'Årets dokumentar' i 2003 for 'Sorgens Børn'.

Rikke Bekker
Tv-producent, direktør B-film Aps og B-kom. Rikke Bekker er journalist og har siden 2003 været medejer af B-film. Hun kom fra en stilling som redaktør på TV 2 og har tidligere været journalist på TV 2 Nyhederne, redaktionschef på Skandinavisk Film Kompagni og Nordisk Film. Rikke er uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 1997, afsluttede en akademiuddannelse i ledelse i 2006 og er nu ved at tage en diplomuddannelse i kommunikations og informationsjournalistik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også