TV 2 og Nordisk Film skal enes om Sputnik

Nordisk Film er ikke på vej til at opgive Sputnik samarbejdet med TV 2, men måske skal hele ideen gentænkes. Det siger Kenneth Wiberg, General Manager for Nordisk Film Distribution til MediaWatch.
Tine Brødegaard Hansen

Nordisk Film er ikke på vej til at opgive Sputnik samarbejdet med TV 2, men måske skal hele ideen gentænkes.

Det siger Kenneth Wiberg, General Manager for Nordisk Film Distribution til MediaWatch.

Tidligere på ugen kunne MediaWatch fortælle, at TV 2 overvejer samarbejdet med Nordisk Film om Sputnik, men de overvejelser er det ikke op til TV 2 og TV 2 Net-direktør Gregers Wedell-Wedellsborg at gøre sig alene. Konstruktionen TV 2 Sputnik fungerer nemlig som et ligeværdigt samarbejde mellem de to parter, der hver står for henholdsvis tv- og film-delen.

Hvad er din holdning til, at film-aftalen med Nordisk Film er til overvejelse hos TV 2?

"Man kan sige at Sputnik har været en god start up for Nordisk Film, der har givet os mulighed for at lære en masse om digital udlejning af film. Afhængig af hvad TV 2 vil, er der masser af muligheder. Vi tror, at markedet for digital filmudlejning vil stige og kun er i sin spæde start, men de overvejelser TV 2 har handler om hele platformen og ikke kun om filmdelen. Det handler om, hvordan Sputnik skal se ud i fremtiden, vi er i en dialog med TV 2 om at forbedre platformen, det skal man hele tiden tænke på."

Men er det ikke underligt, at TV 2 overvejer film-aftalen, hvis I tror på den digitale filmudlejnings fremtid og har et stort filmkatalog?

"Ja det kan man sige, det må stå for deres regning."

Hvordan fungerer konstruktionen Sputnik, kan TV 2 bestemme, at de vil ophæve filmaftalen?

"TV 2 kører tv-delen og vi kører film-delen, så vi skal tale os til rette om tingene, alt imens vi skal sælge en masse film."

Du var selv med til at udvikle Sputnik, hvordan vurderer du den i dag?

"En platform som Sputnik skal hele tiden udvikles lige som alle andre skal. I den sammenhæng skal man måske se på, om den skal være mere end en pc platform."

Hvor ser I den vigtigste udvikling?

"I takt med at man kan modtage tv-kanaler via nettet vil flere udbyde digitale videobutikker, der ser vi stor fremtid. Film ses oftest på tv eller i biografen som en social oplevelse, mens pc-løsningen retter sig mod folk der ser film alene, hvilket giver visse begrænsninger. Markedet for digitale film på tv vil stige, fordi folk investerer i fladskærme, HD-tv og kraftigere bradbåndsløsninger, der gør det muligt at streame film direkte til tv-skærmen."

Hvis I tror mest på tv til visning af film, kunne det godt lyde som om I var på vej væk fra Sputnik?

"Nej, det handler ikke om at vælge den ene eller den anden platform, men at åbne for udnyttelsen på alle platforme, så brugeren får muligheden for at se den film de vil, når de vil og på den platform de vil."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også