Lise Mühlhausen: TV-værter kunne have det meget bedre

Der burde være en uddannelse rettet direkte mod tv-værter, mener Lise Mühlhausen, projektleder for DR's nye afdeling DR VÆRTER.
Eva Lykke Jørgensen
Der burde være en uddannelse rettet direkte mod tv-værter, mener Lise Mühlhausen, projektleder for DR's nye afdeling DR VÆRTER.

Mange tv-værter er ikke klædt godt nok på til at kunne tackle reaktionerne fra seerne, der tager stilling til meget andet end deres faglighed.

Lise Mühlhausen, der selv har værtserfaring på en række DR2 programmer, mener at der er stor ensomhed forbundet med det at være tv-vært.

Dette eksemplificerer hun med en oplevelse fra hendes egen tid i værtsstolen.
"En morgen, hvor vi mødte ind lå der en kvarters lang besked på telefonsvareren, hvor en kvinde svinede min mand (red. Peter Mygind) og jeg til. Selvom jeg godt kunne høre, at kvinden var bedugget gjorde ordene alligevel ondt," siger Lise Mühlhausen.

De daværende kolleger afspillede telefonbeskeden gentagne gange som en joke.
"Jeg turde ikke sige fra, for ville bare være én af de andre," siger Lise Mühlhausen til MediaWatch.

I tilfælde som dette mener Lise Mühlhausen, at tv-værterne skal vide, at det er okay at sige fra. Hun fortæller, at hun ønsker at bruge en stor del af sin tid på at lytte til radio og tv-værterne og sætte sig ind i deres problemer.

Man mangler værktøjer til at give tv-værterne kritik, og det kan være svært for værterne at forholde sig til, hvad kritikken betyder, så længe de forskellige værtsroller ikke er defineret. Det er her Lise Mühlhausen vil gøre sin indflydelse gældende.

"Hvad betyder det, når man siger at en vært mangler troværdighed? Eller, når man siger, at en vært ikke har musikalitet i sig?," spørger Lise Mühlhausen. Det er spørgsmål som disse som DR forskning vil behandle i den kommende tid.

"DR cheferne gør et godt stykke arbejde, når de giver værterne kritik. Men mange af dem mangler helt klart det rette værktøj for at gøre det," siger Lise Mühlhausen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også