'Liebhaverne' - fiktion eller fakta

TV 2s 'Liebhaverne' er en gedigen seersucces, men bag kulissen klages over, at formatet er lige lovlig konstrueret.
MediaWatch
TV 2s 'Liebhaverne' er en gedigen seersucces, men bag kulissen klages over, at formatet er lige lovlig konstrueret.

Produktionsselskabet Koncern TV kontakter de kendte deltagere for at få dem til at deltage i programmet, selv om de hverken er boligsøgende eller har råd til en af de dyre boliger, som ses i serien.

Det bekræfter flere af deltagerne over for Ekstra Bladet.

"Det første hus, jeg så, var langt over mit budget. Det pointerede jeg også over for produktionsselskabet," siger Stig Elling, direktør i Star Tour.

Det er et bevidst valg, at produktionsselskabet fører seerne bag lyset, forklarer en tidligere ansat på 'Liebhaverne'. Personen nævner som eksempel, at Pernille Sams havde et sommerhus til salg, der var så gennemført, at det bare måtte vises frem.

"Spørgsmålet var, hvem vi kunne proppe ind i det her hus. Det blev så Stig Elling. Vi vidste godt, at hans budget var det halve af husets pris, så på den måde var programmet utroværdigt - vi skabte historien," siger kilden

Ejendomsmægler Jan Fog er den ene af to hovedpersoner i 'Liebhaverne'. Han erkender, at nogle af programmets deltagere virker utroværdige.

Han siger, at han har ringet adskillige gange til produktionsselskabet og sagt, at de mennesker, man caster, ikke ude på at købe noget. De vil bare på tv.

Jan Fog oplyser til avisen, at han sælger en masse boliger - bare ikke til deltagerne i programmerne.

Kritikken lyder også, at både deltagerne og det produkt, de er blevet velhavende af, får rigelig omtale i programmet. Deltagerne får værdifuld gratis reklame i primetime. For eksempel fik direktøren for pedalspands-firmaet VIPP, Jette Engelund, lov til at fortælle seerne om sit firmas fortræffeligheder i næsten to minutter.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også