TV Trend: Godt vejr får seertiden til at falde

De seneste tre uger har seertiden været faldende på tværs af kanalerne på grund af lune, lyse aftener. Sene primetimes klarer sig bedst.
Tine Brødegaard Hansen

I top ti blandt ugens mest sete programmer er kun tre programmer med start kl. 20 eller tidligere, de øvrige ligger senere. Tilbage i uge 13 var der syv programmer med start kl. 20 eller tidligere.

"Det betyder noget, at det begynder at blive godt vejr, seertiden er faldende for de seneste tre uger, så den kage tv-stationerne skal kæmpe om at få en bid af bliver mindre, for seerne tænder for tv senere og senere. Det betyder mindre for de stationer der er stærke i late primetime, men kan gå ud over programmer som TV 2 Nyhederne kl. 19," siger Michael Jensen tv researcher i Mediaedge:cia.

TV 2-gruppens kommercielle share (21-50 år) lå i sidste uge på 57 pct. og er dermed på niveau med den seneste måneds tid.

SBS kanalerne Kanal 4 og Kanal 5 fortæller fortsat en positiv historie, når det gælder den kommercielle share og egenproduktioner. De tre mest sete programmer på Kanal 4 domineres af egenproduktionerne Singleliv, De unge mødre og Erik og Anni Goes to Hollywood.

De seneste uger har SBS gruppens kanaler haft en kommerciel share på ca. 14 pct. blandt de 21-50 årige, hvilket er en forbedring i forhold til shareniveauet på 12 pct. for samme aldersgruppe for to år siden. Et niveau der sidste år faldt til 11-12 pct. pga. Kanal 4's overgang fra jordbaseret kanal til satellitkanal.

Dog har SBS stadig bedst fat i de unge fra 15-30 år, hvor sharen ligger på 14-16 pct., en gruppe der ikke henter lige så mange annoncekroner som den ældre fra 21-50 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også