Nyt marked trækker tæppet under ny TV 2 kanal

Distributionsmarkedet er på vej ud i høj søgang, midt i det står TV 2s planer om ny kanallancering i efteråret. 
Per Fanefjord Laursen

Distributionsmarkedet er på vej ud i høj søgang, midt i det står TV 2s planer om ny kanallancering i efteråret. 

YouSee kastes ud i skærpet konkurrence i de kommende år, hvor en række faktorer ændrer væsentligt på distributionsmarkedet. Mediemarkedet mærker først de væsentligste konsekvenser i 2009, hvor den lille, men afgørende aktør, Boxer, lancerer billige, fleksible tv-pakker.

Men allerede i år vil markedet føle bivirkninger. En bivirkning er, at prissætningen af kanalerne hos distributørerne kommer ud i en ny lovmæssighed.

Tv-selskaberne kan først glæde sig over, at den samlede indtægtsvolumen fra abonnement uden tvivl vil stige, fordi flere husstande bliver abonnenter på flere kanaler efter Boxers entré, vurderer vicedirektør Ulf Lund, YouSee.

"Udfordringen for os er, hvilke kanaler der vil være interessante, til hvilken pris, i det nye marked.. Der er helt klart en grænse for, hvor mange betalingskanaler med høje priser, der er plads til," siger han - og refererer dermed til de seneste års mange nye kanaler fra de største danske aktører TV 2, Viasat og SBS.

Dramaet spidser først til den dag, at YouSee af konkurrencehensyn tvinges ud i at opsplitte sin store analoge pakke.

"Der nås et mætningspunkt for, hvor mange kanaler, til x-antal kroner, der kan sættes i søen, ikke mindst hvis den store analoge pakke ikke længere holder hånden under disse kanaler. Vi må med rette spørge, om TV 2 kan blive ved med at komme med en kanal hvert efterår, til fx ti kroner. Er der plads og kan man få prisen hos seerne?"

Med mindre sparerunden har stækket TV 2, planlægger man en ny kanal hvert efterår, som få i dag kender detaljerne om. Ulf Lund kender til planerne og er i dialog med TV 2. YouSee taler løbende med alle tv-udbydere, understreger han:

"TV 2 vil nok næppe forsøge at lancere en ny kanal, uden først at tale med os først," lyder det.

"Ingen kommentarer om detaljerne, men det er langt fra givet, at TV 2 kommer ind i vores net, vi må jo gøre os overvejelserne: hvad er efterspørgslen efter TV 2s nye kanal, og hvor meget mere vil vore kunder betale?" siger Ulf Lund, der med god grund kan blive bekymret for prisudviklingen på sin store pakke, i forhold til konkurrenterne.

Der er også en anden grænse i den analoge store pakke, hvor alle kanaler gerne vil ind - og skal ind - hvis man vil gøre sig håb om fornuftigt drift. Den naturlige begrænsning er pladsen i denne pakke på ca. 40 kanaler.

"Skal TV 2s nye projekt ind, skal noget andet ud, og kunsten er at få noget dyrt ud og noget helst bedre ind," siger YouSees vicedirektør.

Alternativet for TV 2 er at lancere en kanal på Boxer næste år, men med kun 300.000-400.000 husstande til at finansiere det, vil det blive en lowbudget tv-kanal - muligheden er f.eks. en 'TV 2 Classic'.

TV 2 Networks direktør, Esben Halding, ønsker ikke at kommentere de nye oplysninger.

YouSees kundesammensætning er opdelt med 1,1 mio. kunder, der har en analog tv-pakke, heraf har ca. 100.000 en digital boks med adgang til mange kanaler, og andre 300.000 har bredbånd og et ikke-oplyst antal er også telefonkunder via kabel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også