DR-chef: X factor var vendepunktet

DR 1's chefredaktør Ulla Pors ser X factor som en milepæl efter en svær tid. Men hvordan kan kanalen følge op på succesen?
Thomas Bech Hansen
DR 1's chefredaktør Ulla Pors ser X factor som en milepæl efter en svær tid. Men hvordan kan kanalen følge op på succesen?

Siden ansættelsen i 2005 har Ulla Pors gennemlevet en til tider omtumlet periode for DR med sparerunde og hård modstand fra konkurrenterne. Nu føler hun, at skuden har vendt, og er ikke sen til at udpege X-factor som udslagsgivende og det foreløbige højdepunkt i hendes tid på public service kanalen:

"Det er jo det vildeste, vi nogensinde har prøvet. For mig som chefredaktør var det et vendepunkt, som har været enormt vigtigt at få for kanalen. Jeg synes, den her forårssæson har vist meget klart, hvad det er, jeg har villet. Nu føler vi på DR1, at kanalen vender snuden den vej, vi gerne vil. Det har været enormt vigtigt for os at vise fornyelsen på DR 1, men det er jo ikke noget man kan gøre på en halv time. Det er et meget langt forløb, man laver og så pludseligt rammer man rigtig".

Mere drama
På chefredaktionens kontorer i DR Byen får de dog ikke klamme håndflader ved tanken om at skulle opretholde den positive udvikling.

"Udfordringen for os er konstant, og vi er klar over, at det kan gå op og ned. Men man kan ikke køre X factor året rundt- det er for dyrt og folk får nok af det. Vi har dog valgt at satse mere på drama, så vi nu kører dramaserier året rundt, også henover sommeren. Vi har forsøgt at komme godt igen efter sparerunden og jeg synes vi har vist, at det godt kan lade sig gøre stadig at lave en stærk tv-kanal".

Traditioner fornyes
DR's fornyelse munder ikke ud i en revolution. Det er stadig de folkelige parametre, der skal laves programmer efter. Det er blot måden formaterne udføres på, der står over for fornyelse.

"DR 1 skal være den store brede kanal, der samler danskerne og er der, hvor man kan være sammen. Vi er den danske kanal, som flest danskere ser sammen. Det vil vi gerne være endnu bedre til, for så kan alle de andre nichekanaler byde på noget, man ser for sig selv. Vi tror på, at der et behov programmer, folk kan være sammen om at se og det synes jeg også, at vores drama og andre store satsninger beviser.

Måden vi kan blive bedre er ved at bevare traditionerne og samtidig forny dem. Det gjorde vi for eksempel med valgdækningen, hvor vi med duellerne lavede hardcore public service tv, men gjorde det med et helt nyt udtryk", siger Ulla Pors.

Vi mødes på Rådhuspladsen
Når Ulla Pors siger, at DR vil samle danskerne, så mener hun det helt bogstaveligt. Kanalen har fået smag for at bruge landets største plads, Rådshuspladsen.

"Da vi startede med Aftenshowet på Rådhuspladsen arbejdede vi med drømmen om at lave de store events nogle gange om året. Vi forestillede os dengang, at vi kunne bruge Rådhuspladsen, når et landshold kom hjem og hvis vi kunne få nogle store kunstnere ind. Men at vi kunne få så stor succes som vi gjorde med X factor og Paul Potts havde vi ikke i vores vildeste fantasi kunne forstille os. Vi vil rigtig bruge Rådhuspladsen igen, og arbejde med Københavns Kommune om det. Men det er klart, at det skal være de rigtige ting, vi vælger til det", siger Ulla Pors.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også