DRs B&U-programmer skal have X Factor

X Factor havde i gennemsnit en share på 90 pct. blandt børn og unge. Den viden vil DR bruge til at fastholde de unge.
Tine Brødegaard Hansen

X Factor havde i gennemsnit en share på 90 pct. blandt børn og unge. Den viden vil DR bruge til at fastholde de unge.

I de sidste par år har DR1 en seerandel på 17 procent af de unge på eftermiddagsfladen, men X Factor-ingredienserne skal bruges til at spæde andre programmer op, særligt til målgrupperne early teens (11-14 år) og late teens (15-19 år).

"Pointen er, at X-Factor har ramt helt fantastisk hos børn og unge. Og at det derfor er interessant at kigge på hvad der har gjort den store forskel," siger programredaktør Birgitte Fredsby.

Set fra hendes stol, er der tre gode grunde til succesen:
1. Realityformen: Vi følger en række helt almindelige mennesker til de bliver stjerner.
2. Thomas Blachmann-effekten: Med ægte engagement, med hele hans personlighed og med masser af kant prægede han i den grad programmet.
3. Ugens omdrejningspunkt: X-faktor blev set af mange og blev derfor interessant at dele med fællesskabet, og fællesoplevelser er noget af det vigtigste for netop de unge målgrupper.

DR vil i stigende grad prioritere markante værtsprofiler, noget der bliver stadigt vigtigere for at profilere kanalen i det vældet af tilbud til børn og unge, som ikke alene tv men også nettet og mange andre aktører opdyrker.

En sådan værtsprofil er Christiane Schaumburg-Müller, kendt fra TV3's serie '2900 Happiness' et eksempel på ifølge B&U-afdelingen, der ved præsentationen af 2009-indsatsen lovede de eksterne og interne producenter at et nyt fyrtårn for unge er undervejs. Omkring 20 pct. af indholdet til børn og unge i 2009 vil blive produceret af eksterne producenter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også