DR klar med B&U-strategi for 2009

B&U går til kamp mod dårlig økonomi, flere konkurrenter og krav om "hysterisk meget indhold" til den nye børnekanal.
Tine Brødegaard Hansen

B&U går til kamp mod dårlig økonomi, flere konkurrenter og krav om "hysterisk meget indhold" til den nye børnekanal.

Våbnene i tv-kampen bliver styrkelse af succes-brands for børn, børnekanalen, der kan levere indhold, når børnene vil have det, flere samarbejder med kultur- og andre organisationer samt en bedre udnyttelse af filmstøtte-projekter.

Det kom frem i går under DRs præsentation af strategien for børn og unge for 2009 for eksterne producenter. Her tegnende programredaktør Birgitte Fredsby tre hovedudfordringer op:

Manko: Den del af seerne der vælger DR fra.
Image: DRs besparelser og byggerod har en afsmittende negativ effekt på såvel seere som medarbejdere.
Kvalitet: Der skal produceres "hysterisk meget indhold" for få penge.

De udfordringer vil Birgitte Fredsby imødegå ved at videreudvikle populære brands som 'Nørd' , "Barda" og "Shanes verden" , sætte fokus på musik og historier der stimulerer fantasien og ved at arbejde på at fastholde forældrenes tillid til DR, så de tilvælger kanalen og dermed vænner deres børn til at se DR.

Udmeldingerne om den kommende børnekanal for de tre til ti-årige, var fortsat sparsomme, men den bliver lanceret i november 2009. Der bliver ikke mange penge at gøre godt med, men den succesfulde morgenflade 'Morgenhår', bliver også en del af den nye børnekanal. Den bliver et tiltrængt initiativ i fastholdelsen af børnene der, undtaget de mindste, er lige så troløse seere, som deres forældre, tror og håber DR.

B&U vil fem uger i sommeren 2009 turnere rundt med et gigantisk cirkustelt og regulær cirkusforestilling med alle de kendte B&U-figuerer under navnet 'Cirkus Summarum'. Det sker i samarbejde med DRs Bigband og Muskelsvindfonden, der har brug for at profilere sig på nye måder. Også nye samarbejder med blandt andre Horsens Kunstmuseum om at finde Danmarks bedste børne-tegner er under opsejling. For B&U bliver initiativerne i lighed med MGP for børn og andre events en måde at udvide B&U universet på live frem for kun på skærmen.

Endelig vil DR også sætte nye standarder for samarbejde i forbindelse med filmstøtte. Det vil komme til udtryk, når animationsfilmen 'Diskoormene' til efteråret får premiere. DR har købt og sikret sig retten til samtidig at lægge spil, karaoke og andre online-aktiviteter vedrørende filmuniverset på deres site, så DR får et større payoff brand- og indholdmæssigt, når filmen vises.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også