Bureau: Boxer gambler højt

Boxer vil opleve en kort velstandsperiode med god kundetilgang, for derefter at blive reduceret til et nicheudbud for den tungeste forbrugergruppePå kort sigt er DTT den nye platform for tv. På længere sigt får digitalt tv det svært mod fiber og kabel/satellit. "Boxers forretningsplan er risikabel," siger direktør Martin Rasmussen, Mindshare. Det har han længe ment, men nu er det alvor, og konkret med udnævnelsen af Boxer som gatekeeper.
Per Fanefjord Laursen

Boxer vil opleve en kort velstandsperiode med god kundetilgang, for derefter at blive reduceret til et nicheudbud for den tungeste forbrugergruppe

På kort sigt er DTT den nye platform for tv. På længere sigt får digitalt tv det svært mod fiber og kabel/satellit.

"Boxers forretningsplan er risikabel," siger direktør Martin Rasmussen, Mindshare.

Det har han længe ment, men nu er det alvor, og konkret med udnævnelsen af Boxer som gatekeeper.

"Boxer får et vindue på 4-5 år, hvor man bliver en førende udbyder af tv. Og derefter bliver man en mindre niche-udbyder, der kæmper om at levere tv til de sidste 25 procent."

Martin Rasmussen ser for sig, at Boxer får svært ved at holde på en kritisk masse af kunder, der skal få forretningsplanen til at hænge sammen.

Boxer indikerede selv under debatten på sidste uges pressemøde, at man i de første år kan tiltrække det halve af det svenske abonnementsantal, der er 700.000. Men med 350.000 hænger forretningsplanen absolut ikke sammen, ifølge Mediawatchs kilder med indgående indsigt i gatekeeper-økonomien

Det er tv via fibernet, der i stedet bliver interessant, da det giver mulighed for video-on-demand, HDtv, internet i høj hastighed, samtale og tv, lyder prognosen fra Martin Rasmussen.

Foreholdt disse udsagn siger Boxers direktør

"Jeg er enig i, at konkurrencen om kunderne bliver hård. Men ligesom på det svenske marked bliver der plads til, at alle distributionsformer vil konkurrere mod hinanden - og indbyrdes. Også de mange, meget små IP-tv udbydere," siger Steen Ulf Jensen.

Han mener, at store forbrugergrupper vil foretrække at få tv med en lille antenne, frem for at få gravet haven op for at få et fiberkabel med 60 kanaler lagt ind. Især i den første fase, hvor Boxer skal i kødet på de 18 procent af husstandene, der har været tilfredse med et mindre tv udbud.

Når det gælder forretningsplanen, vil han i dag ikke kommentere på behovet for antal kunder over de 12 år.

Mindshares vurderinger baserer sig blandt andet på den hastige teknologi penetration, som samfundet oplever. Bureauet forventer, at modtageformer som IP tv, DAB, online radio er mainstream mediekilder om tre år.

Selv om DAB spås en stigende penetration, er den teknologi også passé, før den får rigtig fat. Eller i hvert fald udmanøvreret, når den skal i gang med sin storhedstid.

Brugen af internet radio har allerede overhalet DAB lytningen, hævder Mindshare, men det kan Gallup ikke verificere.

"Tiden er simpelthen ved at løbe fra de ikke iP-baserede distributionsformer, særligt landbaserede digitale signaler," siger Martin Rasmussen.

Mindshares direktør tilføjer, at tv på mobilen er interessant på længere sigt som
massemedie. Det nuværende 3G/super 3G har for begrænset kapacitet, og derfor er mobilt tv i 2010 fra Boxer en væsentlig strategisk fordel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også