YouSee forsøger at forudse Boxers taktik

YouSees direktør erkender, at konkurrencen skærpes. Man vil tabe kunder, når Boxer lancerer tv-pakker ca. 1. november 2009.
Per Fanefjord Laursen
YouSees direktør erkender, at konkurrencen skærpes. Man vil tabe kunder, når Boxer lancerer tv-pakker ca. 1. november 2009.

Men det afgørende er, at hele markedet vil være i opbrud i den følgende periode.

"Derfor forventer vi en nettotilvækst af kunder i 2010. Potentialet er stort. Man skal huske på, at næsten alle vil ligge i overvejelser af deres tv-modtagelse i tiden omkring 1. november 2009," siger direktør Niels Breining, Yousee.

Niels Breining mener, at YouSees produkt er fuldt forberedt til at tage konkurrencen op. Ikke desto mindre er der masser af huller i Yousees viden om Boxers taktik.

"Vi har faktisk oprettet en særlig enhed i YouSee, der har nedsat sig, som om de er gatekeeper, og skal udtænke alle forretningsplaner og tiltag igennem. Det kan vi så udarbejde modtræk til."

Taktik og strategi står om tv-kanaludbud, og om prissætning af bokse, af kortafgift og af abonnementspriser på tv-pakker.

Realiteten er, at markedet ikke kender Boxers priser på nogle af de tre faktorer. Markedet ved dog, at Boxer udbyder 16 pakker og 29 kanaler - ikke 78 pakker, som det har været fremme.

"Vi tilbyder langt flere kombinationsmuligheder," siger Niels Breining.

YouSees digitale grundpakke er fire kanaler, der kan udvides og kombineres valgfrit med 50 kanaler. Derudover er der tre analoge pakker.

"Vi har allerede i dag en større fleksibilitet i det digitale udbud, end Boxer lover. Og vi omlægger frekvenser i sendernettet, således vi får større fleksibilitet til at sammensætte udbuddet fra 2009,"

I øvrigt fremhæver han, at marked ikke er gået i stå. YouSee oplever en tilvækst i salg af analoge og digitale pakker.

Han peger endvidere på, at man ikke blindt skal drage sammenligninger med de svenske erfaringer på priser og produktstruktur. Men erfaringen er dog, at først ved det analoge stop fik Boxer medvind i Sverige, men ikke ved at tage kunder fra kabel. Det meste blev hentet fra de analoge kunder med antenne på taget

Der har verseret flere forlydender om, at TDC vil sælge YouSee fra, men den afviser Niels Breining.

"Det er blevet tolket på den måde, da YouSee af konkurrencehensyn ændrede navn og indførte nyt design. Vi ønskede selv at lægge afstand rent branding-mæssigt fra TDC. Vi er bestemt ikke til salg."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også