Efter bogen at Boxer fik opgaven.

Det kan undre, at den danske stat udliciterer en tv-opgave til den svenske stat, men det er åbenbart ønsket, konstaterer adm. direktør Ulrik Thagesen, Mediacom.
Per Fanefjord Laursen
Det kan undre, at den danske stat udliciterer en tv-opgave til den svenske stat, men det er åbenbart ønsket, konstaterer adm. direktør Ulrik Thagesen, Mediacom.

"Det kan ikke overraske, at Boxer vinder gatekeeper opgaven. Helt objektivt set, så er Boxer det mest "rene" selskab, i forhold til Telenor og MTGs underselskaber. Boxer kommer ind i markedet som helt nyt aktør og tilfører konkurrence," siger Ulrik Thagesen

Spørgsmålet er nu, om Boxer kan tiltrække de rette kanaler, men Ulrik Thagesen er nu ikke i tvivl om, at alle aktører vil slutte sig til platformen.

"Man vil sunde sig lidt, og så vil Viasat-kanalerne helt sikkert gå i dialog med Boxer om distribution. Viasat- og SBS-kanalerne har alle interesse i større reklame- og abonnementsindtægter fra DTT sendenettet," siger han og forventer, at Boxer vil ende med at kunne udbyde alle relevante og nødvendige kanaler.

Udvælgelsen af Boxer udløser ikke specielle konsekvenser for annoncemarkedet, men det gør lanceringen af DTT.

"Mediabureauerne og vore kunder kan nærmest være ligeglade med, hvem der vandt. Men vi imødeser flere kanaler, konkurrence og stigende penetration for flere af de kanaler, vi gerne investerer i," siger Mediacoms adm. direktør.

Trods Mediacoms optimistiske toner er succesen for Boxer langt fra hjemme. Det står ingen steder skrevet, at man bare tromler ind over den gamle, handlingslammede tv-branche.

Driften af gatekeeper-rollen er et meget investeringstungt projekt uden garanti for succes. Det går godt for Boxer i Sverige nu, men der gik mange år, før skuden vendte, og man fik de rette kanaler på platformen.

Gatekeeper skal kunne tilbyde de rigtige tv-kanaler for at få kommerciel succes. Hvis TV 3 og TV3+ holder sig uden for, hæmmer det mulighederne for at sælge abonnementer. Det erfarede Boxer i Sverige i de første mange år.

Gatekeeper står også med et irriterende problem: Hvordan får man udskiftet de gamle modtagebokse, der er anskaffet indtil nu, med nye, der kan bruges til kodet tv.

Gatekeeper skal ud med fuld musik og vinde alle de umiddelbare potentielle kunder (450.000). Udfordringen er at få de dem til at tage en større pakke end blot basispakken.

Gatekeeperen skal i det hele tage højde for, at de konkurrerende distributører vil forberede sig i de næste 1½ år.

Canal Digital rører allerede kraftig på sig med gratis installation af paraboler, lave priser og masser af high definition-tv-kanaler - noget, som en dansk gatekeeper får svært ved.

På lidt længere sigt melder spørgsmålet sig, om DTT ikke blot er rent overgangsfænomen. Problemet er at båndbredden på DTT er for lille set med fremtidsbriller på. Det handler bla. om plads til HDtv.

Hvordan vil udbydere af IP tv - som Fast TV og Dansk Bredbånd - reagere? IP er den platform som mange spår, har fremtiden foran sig.

Kan DTT gatekeeperen klare sig over for aktører med masser af plads til HD og en langt bedre mulighed for at have flere tv'et koblet på platformen, uden at hvert tv skal have sin boks.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også