Gatekeeper-valg indleder ny fase på tv-markedet

Gatekeeper Boxer skal straks i gang med at orientere sig som ny aktør på et tv-marked, der står over for potentielt drastiske omvæltninger.
Per Fanefjord Laursen
Gatekeeper Boxer skal straks i gang med at orientere sig som ny aktør på et tv-marked, der står over for potentielt drastiske omvæltninger.

Dagens udvælgelse af Boxer er allerede i dag startskuddet til en ny dynamisk fase på tv-markedet, hvor alt er til overvejelse, hvor magtpositionerne skrider og vindes, og gamle venner bliver fjender og omvendt.

Boxers kommende udbud af 20-30 jordbaserede digitale tv-kanaler kiler sig ind i et tv-marked, der har været præget af dvale og ro i ti år.

Det ændrer sig nu. Gatekeepers entré ventes at påvirke tv-mediet og tv-markedet på flere måder:

1.) Mediet og markedet får en indsprøjtning

Fornyet konkurrence og stigende udbud af forskellige tv-kanaler - også mobile tv-kanaler - og fleksibilitet overfor kunderne, kan stimulere hele tv-området. Måske med mere tv-sening, når de sidste 18-20 procent af husstande får mulighed for at vælge langt flere kanaler, på mere tiltrækkende betingelser.

2.) Mere jævnbyrdig kamp om reklamekroner

TV 2 mister delvist monopolet på landsdækkende tv-reklame, men næppe helt, som mange tror. Det vil kræve, at alle med en DTT-boks også vælger at få TV 3 eller Kanal 5 eller en grundpakke med de kommercielle kanaler. Ud af de 450.000 potentielle kunder til DTT pakker, er en del sandsynligvis fast besluttet på, at de ikke vil have mere kommercielt tv.


3.) Større udbud stimulerer markedet

Gatekeepers indtog skaber flere nye tv-kanaler, måske med nye formater der ikke er set før.
Gatekeeper vil tiltrække nye kanaler ind i sine tv-pakker, eller selv finde på at initiere kanaler for at mangfoldiggøre udbudet.

DR får i hvert fald fire-fem nye tv-kanaler i spil, hvilket kan styrke public service tilstedeværelsen.

Samtidig får mobilt tv nu mulighed for et gennembrud og for at spille en rolle på mediemarkedet. Her tænkes ikke kun på tv via mobiltelefoner, men helt små digitale tv-apparater med ekstern antenne. Det kan skabe mere tv-sening af nye kanalformater, som f.eks mobile kanaler, som MTV udbyder.

4.) Gammel distribution kommer under pres

Konkurrencen om brugere og indtægter intensiveres. Det bliver ikke sjovt være satellit-operatør - uanset om man er Canal Digital eller Viasat. Ét bud er, at et forslået Canal Digital og Viasat tager hinanden i hånden og finder sammen om at drive parabolsalget, efter et par svære år.

Det bliver heller ikke nemt at være YouSee. Historisk set er det markedslederen, der er hårdest bud efter, når der kommer en helt ny aktør på banen. YouSee har omkring 42-44 procents markedsandel, og det er sikkert, at de kommer til at se deres suveræne førerposition bliver udfordret.

Konkurrencen får en dramatisk indvirkning på prisniveauerne. YouSees store pakke fås nu for omkring 350 kr., og den pris vil blive udfordret af DTT-gatekeeperen. Man kan til eksempel forestille sig, at gatekeeper tilbyder en god, stor pakke, hvor de fleste behov er tilfredsstillet - de 10-15 vigtigste kanaler - for 175 kr. eller 199 kr. Det vil kunne gøre rigtig ondt på YouSee.


6.) Nyhed: Konkurrence på profil, indhold og kvalitet

Hidtil har man ikke set YouSee, Viasat eller Canal Digital udøve nogen voldsom indholdsmæssig profilering.

Kampen om det eksklusive vil blive øget for at kunne stå stærkere i konkurrencen og i det hele taget skille sig ud fra de andre. Distributørerne vil blive tvunget til i langt højere grad at skulle involvere sig i, hvilket indhold de ønsker sig på platformen.

De vil gå ud i markedet hos indholdsleverandører og efterspørge det indhold, som de mener, at de har brug for. I dag er platformene lidt som omnibus-aviserne - de har det meste for de fleste, hvilket betyder, at en ung skal betale for indhold som kun interesserer ældre tv-seere og vice versa.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også