Gaardbo: Nyhedsstrømmen er blevet maskinel

Jens Gaardbo savner ikke nyhedsbranchen, der er 'tvunget ud i en rigid maskinel fremstilling'.
Thomas Bech Hansen

Jens Gaardbo savner ikke nyhedsbranchen, der er 'tvunget ud i en rigid maskinel fremstilling'. Dog roser han DR og TV 2s omstillingsevne.

> Da Jens Gaardbo sagde farvel til TV 2 var det for at slippe for en nyhedsdækning, han ikke længere følte nåede helt ud til seerne. Selvom han godt kan savne nyhedsræset ind imellem, har han ingen ønsker om at vende tilbage til branchen.

"Jeg har da ind imellem visse tømmermænd over at have forladt mediebranchen. Det klør i fingrene, når der er breaking news og når der er valg og alt det der. Men resten kan jeg godt undvære. Jeg savner ikke den store mængde sjusk i journalistiken og jeg savner ikke den noget rigide maskinelle fremstilling, som nyhedsbranchen er blevet tvunget ud i".

Det er en fremstilling, som var medvirkende til, at han under tiden hos TV 2 begyndte at interessere sig mere for det, nyhedsmediet står for frem for selve nyhedsproduktionen.

"Vi så fra adskillige undersøgelser, at forbrugerne ikke kunne skelne de enkelte nyhedsmedier fra hinanden. De kunne ikke huske, hvor studieværterne hørte hjemme, og stort set ingenting af indholdet. Nyhedsstrømmen var blevet generisk. Vi efterlod ganske enkelt ikke noget indtryk. Vi producerede bare. Og jeg var altså for ambitiøs på mediets vegne til at finde mig i det - hvilket så betød, at vi begyndte at arbejde med nyhedsbrandet og relationen til seerne".

Langt mellem snapsene
I de senere år er der sket et regulært nyhedsboom i Danmark med et overflødighedshorn af medier. Jens Gaardbo mener, at DR og TV 2 har reageret fornuftigt, men stiller spørgsmålstegn ved, om der der er behov for en så intens dækning.

"Der fremstilles jo enorme mængder nyhedsstof i dag. Og jeg er faktisk noget imponeret over, at både TV 2 og DR har kunnet optimere deres apparat, som det er sket. Jeg ville have gjort det samme, hvis jeg stadig havde siddet der. Men jeg kan da godt se, at der er lidt langt mellem snapsene, når man vil producere så mange nyheder i et land, hvor der ikke sker en skid.

Og så er der alle niveauerne: Kan man fremavle talenter nok til den store produktion? Kan man holde et højt niveau i tænkningen på redaktionerne ? Har man tid til ordentlig research - eller laver man den fra udsendelse til udsendelse ? Jeg ved, at det er en overvejelse, man gør sig".

Nu til værdierne
Jens Gaardbo har for nyligt fusioneret sit kommunikationsfirma med Søren Kasters ditto, hvilket er blevet til etableringen af KasterGaardbo. Det handler om værdier.

"Hvis jeg skal være lidt poetisk, vil vi gerne gøre andre stolte af sig selv - fordi deres kommunikation hænger flot sammen med deres identitet og ydelse. Så vi er optaget af vore kunders positionering i værdisamfundet og vi vil arbejde for at udvikle nye modeller til netop det".

KasterGaardbo vil især beskæftige sig med fire kerneområder.
"Det er Strategi, PR og Intern kommunikation og Ledelseskommunikation. Det sidste område er i vild udvikling og handler om langt mere end den klassiske medietræning", lyder det fra den tidligere nyhedsmand.

Vil komme og gå
Selvom Jens Gaardbo nu foretrækker en plads på sidelinjen, når det handler om mediebranchen, kan han godt finde på at agere indhopper fra tid til anden.

"Jeg er glad for at kunne deltage hist og pist - og jeg har jo også lige haft min egen radioudsendelse på P1 gennem tre år, så jeg leger lidt med endnu. Men jeg er blevet så gammel og sær, at jeg helst vil kunne komme og gå som det passer mig. Og jeg vil ikke lave metervarer".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også