Tv-stationer ligeglade med produktionspartnere

TV 2 mister seere fordi de ikke inddrager deres største produktionspartnere i nye planer, lyder kritikken fra Koncern Tv.
Tine Brødegaard Hansen
TV 2 mister seere fordi de ikke inddrager deres største produktionspartnere i nye planer, lyder kritikken fra Koncern Tv.

"TV 2 har smidt babyen ud med badevandet," siger Thomas Heurlin, executive producer i Koncern Tv om TV 2's nye programstrategi, der blandt andet har betydet, at TV 2 har opsagt en kontrakt på 30 mio. årligt med Koncern Tv om produktionen af alt indhold til morgenprogrammet TV 2 Teddy. Det skyldes et ønske om at udlicitere børnefladen til forskellige danske producenter.
"TV 2 er den stærkeste kommercielle partner for produktionsselskaberne, det har de ikke altid forvaltet godt. Vi har gennem årene opbygget et miljø, der har ekspertise inden for børne-tv. Det er sørgeligt at den spredes for alle vinde nu," siger Thomas Heurlin.

Han undrer sig over, at TV 2 ikke har fundet en erstatning, inden de opsagde kontrakten med Koncern Tv.

"Vi har været TV 2's største partner og har ikke hørt om, hvad de vil have i stedet. TV 2 har haft for travlt, og den uheldige virkning er, at de taber markedsandele."

Det hænger sammen med en generel tendens hos tv-stationerne, der ikke i tide og i tilstrækkelig grad inddrager produktionsselskaberne i programstrategien. Faste indslag som Go'Morgen Danmark og Go'Aften Danmark er også i udbud i øjeblikket. Initiativet er godt, men produktionsselskaberne inddrages for sent, mener Lars Seidelin, executive producer i Koncern Tv.
"Det har været købers marked i alt for lang tid. Fejlen er, at hvis vi skal levere seere og reklamekroner i kraft af indholdet mellem reklamerne, så skal vi vide, hvilke programmer der skal understøtte den profil TV 2 ønsker. Vi skal vide hvad de tænker, hvad de vil og hvilke medieanalyser de støtter sig til. Men det holder de for sig selv af konkurrencehensyn."

Lars Seidelin efterlyser mere åbenhed og længere udviklingsprocesser, hvor tv-station og produktionsselskab kan tale sig til rette, frem for at pitche programmer i blinde. Det forsøger Koncern Tv at imødegå med en offensiv strategi.

"Vores force er, at vi ikke sidder som sure mænd og venter på at tv-stationerne spiller ud, vi analyserer deres behov og prøver at komme i dialog. Det var sådan vi solgte Rundfunk, fordi vi kunne se problemet med TV 2's eftermiddagsflade for børn og unge," siger Thomas Heurlin.

Når Koncern Tv mener, at programproduktion er købers marked, er det ikke kun en kritik af tv-stationerne, men af de politikere der igennem flere medieforlig ikke har sikret tv-producenternes rettighed til det materiale de udvikler. Rettighederne tilfalder som oftest tv-stationen.

"I UK har det skabt et kæmpeboom i produktionsbranchen, at producenten beholder rettighederne til det de udvikler. Det er også bedre for tv-stationen, at produktionsselskabet får lov at sælge og de at får bid af den kage, i stedet for hele kagen, som de ikke serverer for nogen. Vi har så meget materiale der ligger og rådner op i TV 2's arkiver, det er jo en ikke-kommerciel tankegang," siger Lars Seidelin.

Koncern vil i 2008 stå bag en serie til DR1 om fertilitet, hvor 100 danske pars bestræbelser på at blive forældre følges i et år. Der er mulighed for at videreudvikle ideen som en pendant til TV 2's 'Årgang 0'. Derudover producerer Koncern den kommende program-serie 'Sandheden om danskerne' til TV 2, hvor emner i relation til danskernes vaner vedrørende alkohol, seksualvaner og lignende ses gennem udenrigskorrespondenters øjne fra blandt andet Afrika, USA og Australien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også