Eldrup: Slut med ”sådan har vi gjort i 15 år”

Per Mikaels udluftning på TV 2 var hård, men ikke skadelig, vurderer ny direktør efter et par måneder i stolen.
Per Fanefjord Laursen
Per Mikaels udluftning på TV 2 var hård, men ikke skadelig, vurderer ny direktør efter et par måneder i stolen.

Indtrykket fra pressedækningen har været, at Per Mikael Jensen efterlod et traumatiseret, forvirret tv-selskab med tomme pladser fra ledere, der var smidt ud eller flygtet.

Men Per Mikael Jensens udluftning var ikke skadelig for TV 2.


"Enhver organisation trænger til det, men man kan altid diskutere gradueringer. Ideen om både de mange nye initiativer og at få skiftet lidt ud, det er godt, men man kan mærke der er mange nye medarbejdere og chefer," siger direktør Merete Eldrup til MediaWatch.

Det er snart et halvt år siden, at Per Mikael Jensen forlod organisation. Merete Eldrups fornemmelse lyder:

"Organisationen er præget af voldsom vækst på kort tid med de plusser og minusser, det har. Plusserne er, at der er sket meget fornyelse, mange er holdt op, og mange er kommet til, det giver noget dynamik. Man hører ikke "sådan har vi gjort de sidste 15 år". Der er egentlig meget åbenhed. Bagsiden er, at det er gået for stærkt nogle steder, og der kan mangle noget viden."

Der mangler ikke chefer på højere niveau, udover en økonomichef. TV 2 mangler også ledelse for forlaget, men behovet overvejes. Der bliver ikke tale om, at chefstillinger ikke besættes som følge af besparelser i 2008.

TV 2-organisationen er efterhånden ligelig fordelt på Fyn og i København, i det nye store domicil på Teglholmen. Der er rundt regnet 600 ansatte i Odense og 450 i København.

Selv tilbringer direktøren mest tid på københavner-kontoret.

"Jeg deler min tid, typisk tre dage i København, to i Odense ud fra logikken at al min eksterne kontakt er her i København. Men jeg kan godt lide at være på Kvægtorvet."

De tilbagevendende tanker om at samle hele TV 2 i København for at effektivere operationen og spare penge, vil hun ikke åbne.

"Man kunne også samle det i Odense, men jeg syntes der er en logik i at være i København. Reklamesalg giver ikke mening i Odense, fordi alle reklame- og mediebureauer er her, News med gæster er en styrke her, men vi har også en styrke i Odense-delen. Nyhederne på TV 2 har et andet udtryk; vi kører tit til fynsk eller jysk skole i stedet for altid Nørrebro. Men jeg må også sige ligeud, det er ikke en kamp jeg vil gå ind i. TV 2 er startet i Odense og er funderet der."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også