DR og DK4 inviteres til at etablere digitale tv-kanaler

DDTV vil vinde skønhedskonkurrencen og tiltrække abonnenter med to nye kanaler, flere indholdsvitaminer og mere variation.
Per Fanefjord Laursen
DDTV vil vinde skønhedskonkurrencen og tiltrække abonnenter med to nye kanaler, flere indholdsvitaminer og mere variation.

Efter en analyse af udbudet på markedet, tror Danmarks Digital TV, at ny abonnenter skal vindes med et stort antal pakker, hvor der tilbydes flere 'vitaminer' end de gængse tv-pakker. Det skal både vinde de seere, der i dag kun har antenne på taget og dem, der skal flyttes over fra kabel og parabol.

Det skal også tilfredsstille Radio- og tv-nævnets krav om, at den der bedst kan stimulere til ny konkurrence på markedet, vinder gatekeeper-opgaven.

Telenor-selskabet DDTV vil dertil tilbyde abonnenterne en ny sports- og underholdningskanal og en livsstilskanal. Som gatekeeper vil DDTV forlange, at de to kanaler scheduleres i et samarbejde. Førstnævnte kanal skal selvsagt trække på de rettigheder, de er erhvervet til OL, VM fodbold og SAS Ligaen. DDTV har andre rettigheder i baghånden, som man ikke vil diskutere med offentligheden.

"Der er ikke plads til endnu en ren sportskanal på markedet, viser vore analyser og rådgivning fra sagkyndige, men vi vil satse på en kanal, der henviser sig til mænd, hvor sport en væsentlig del," siger bestyrelsesformand Per Bendix, DDTV.

De to kanaler kan dannes i arbejde med alle, der vil byde sig til; lige fra DR TV til DK4.

DDTV har af hensyn til Radio- og tv-nævnet, og de kommende kunder, valgt en redaktionel linje, hvor man vil tilbyde tv-pakker med flere 'fibre' i.

"Det er ikke nok at ligne de andre tv-pakker. Vi tror på en efterspørgsel på mere indhold," siger han.

Den potentielle gatekeeper vil ikke tilbyde a la carte kanalvalg, men tæt på. Man vil udbyde så mange pakke-kombinationer, at en kunde kan kombinere sig frem til noget nær præcis, det man ønsker.

"Ren a la carte er næppe realistisk i en overskuelig fremtid," siger Per Bendix, der ikke vil informere i detaljer om de pakker, der planlægges. Han ønsker ikke at f.eks. YouSee allerede nu kan justere på sit udbud og pris og konkurrere hårdt fra dag et.

Det står dog klart, at kerneproduktet overfor parabol og kabel segmentet formentlig er DDTVs 'Favorit- pakken' med 18 kanaler, der prissættes noget under den store pakke fra YouSee.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også