Digitale bokse skal ned i symbolsk prisleje

Danmarks Digital TV vil investere massivt i subsidiering af bokse, erfarer MediaWatch.
Per Fanefjord Laursen
Danmarks Digital TV vil investere massivt i subsidiering af bokse, erfarer MediaWatch.

Det er signalet til Radio- og tv-nævnet, der indleder deres bedømmelser af ansøgerne i dag, efter ale tre ansgere er godkendt.

Millioninvesteringen er nødvendig for at vinde den krævede markedsandel af husstande, mener Telenor-selskabet DDTV, der er den eneste kandidat, der indtil videre har været informativ.

Vurderingen hos gatekeeper-ansøgeren er, at der skal investeres godt én milliard over 12 år.

200 millioner går til etablering af master og andre sendeforhold. Beløbet afhænger af, hvorledes nabolandskoordinering af senderne forløber.

100 millioner går til tjenesteplatforme, som f.eks. en Electronic Program Guide, og mobil tv fra 2010.

Hele 700 millioner går til subsidiering af modtagebokse, så husstandene kan se de digitale signaler. DDTV vurderer, at forbrugeren vil kræve, at de kan erhverve bokse til symbolske beløb, som de gør med mobiltelefoner. Udgiften til bokssubsidiering dækker både over det helt konkrete indkøb af de mange bokse samt kommissioner til forhandlerne af DTT-abonnementer.

"Vi forventer, at hente kunder fra alle platforme, men for overhovedet at flytte dem, skal de tilbydes bokse til lave priser - i tillæg til gode priser på tv-pakker," siger bestyrelsesformand Per Bendix, DDTV. En præcis pris for én boks vil han ikke ud med.

Dertil kommer så udgifter til driften af operationen, lanceringen, m.m.

De massive omkostninger er givetvis forklaringen på, at kun tre har søgt opgaven. Man kommer langt hen i koncessionsperioden, før der kan regnes med positivt cashflow, lyder vurderingen.

DDTV vægter teknisk kvalitet højere end antal tv-kanaler. Man planlægger en komprimering af signalerne, således at der er otte tv-kanaler i hvert mux fra 3 til 5. Der vil blive tilbudt HD tv på programniveau, der således kun vil trække kapacitet ud af ét mux, når det sendes. Når mux 6 bliver til rådighed i 2010, vil den blive allokeret kapacitet til mobilt tv.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også