Ingen fri konkurrence i tv-branchen

Tv-stationerne styrer tv-produktionen. Der opstår ikke fri konkurrence før producenterne selv ejer tv-rettighederne.
Tine Brødegaard Hansen

Tv-stationerne styrer tv-produktionen. Der opstår ikke fri konkurrence før producenterne selv ejer tv-rettighederne.

Det siger Klaus Hansen, sekretariatschef for Producentforeningen.

"Tv-stationerne sætter sig på program-rettighederne uden at udnytte dem godt nok, det ville producenterne selv gøre meget bedre, fordi deres overlevelser afhænger af det. De ville for eksempel udvikle spil eller udsende dvd-materiale. Det giver flere penge til programudvikling, hvilket kommer tv-stationerne og seerne til gode"

Det er en af de højest prioriterede opgaver for Producentforeningen "for man kan ikke leve i Danmark af at få 10-15 procent i overhead for selve produktionen. Derfor mener Klaus Hansen, at branchen er nødt til at bruge alle muligheder for at få indført 'terms of trade'", det vil sige en politisk regulering af kontraktvilkårene.

"Det lykkes os at overtale politikerne til at gribe ind og kræve en standardkontrakt mellem tv-stationer og filmproducenter. Vi kunne dokumentere de negative konsekvenser af tv-stationernes dominerende position, men filmproduktion er mere højtprofileret og kulturpolitisk vigtig i politikernes øjne. Tv-producenterne har sværere ved at fange politikernes opmærksomhed," siger Klaus Hansen.

Fra TV 2-programchef Keld Reinickes stol, ser producenternes situation langt fra så mørk ud.

"Alle tv-stationer trapper op med danskproduceret tv-timer, derfor har produktionsbranchen bedre vilkår end nogensinde før."

Han tilføjer, at han er enig med producenterne i, at tv-stationerne, skal tage flere chancer med programmer og formater.

Men når det kommer til spillet om, hvem der skal have rettighederne, eller den største procentdel af dem, til programformater såsom quiz shows eller dramaserier, siger han:

"Det er klart, at producenterne gerne vil have mere økonomi ud af deres arbejde, men der må være kommet flere penge i deres lommer. På trods af, at der nærmest har været tale om krise, eksisterer de jo alle stadigvæk," siger Keld Reinicke.

Keld Reinickes udtalelser giver Klaus Hansen ikke meget for. Han ærgrer sig over, at diskussionen altid strander på spørgsmålet om, at producenterne vil tjene flere penge.

"Det har større samfundsmæssige perspektiver, end at de enkelte producenter skal tjene penge. Hvad bliver der af alt det tv-materiale der ligger på hylderne hos DR og TV 2? Det skal udnyttes optimalt for at skaffe flere penge til programproduktion," siger Klaus Hansen.

Han understreger, at det ikke handler om, at tv-stationerne skal fraskrive sig retten til et program-format, så eksempelvis konkurrerende tv-stationer også kan vise det. Den type faldgruber skal parterne aftale sig ud af.

Den pointe er Peter Hansen, kreativ direktør i Nordisk Film enig i.

"Vi klynker ikke, men jo mere generøse producenterne og tv-stationerne er med rettigheder til hinanden, jo flere fede færdigudviklede formater vil vi få. Hvis tv-stationerne er for hårde, har ingen producenter råd til at bruge ressourcerne på at udvikle formater."

Hvis der ikke er penge til at udvikle programformater, bliver danske tv-stationer måske i endnu højere grad tvunget til at købe udenlandske formater, og kun de største spillere vil klare sig.

"Danmark har netop nu stor international bevågenhed, fordi broadcasterne er kendt for at tage chancer, og fordi der er så høje seertal til de danske tv-stationer. Danmark kan blive et lige så fantastisk formatudviklende land som Nederlandene og UK, hvis vi finder en fornuftig løsning på rettighedsspørgsmålene," siger Peter Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også