Mylenberg: Leder-succes måles ikke i spaltemeter

Usynlighed er grundlæggende dårligere end synlighed. Men mediebranchen har en tendens til at overvurdere synlighed.
Tine Brødegaard Hansen

Usynlighed er grundlæggende dårligere end synlighed. Men mediebranchen har en tendens til at overvurdere synlighed.

Det siger Troels Mylenberg, Centerleder for journalistik på Syddansk Universitet til MediaWatch.

"Fordi man har udtalt sig fem gange til Politikens netavis, er man ikke nødvendigvis en bedre chef. Succes i forhold til synlighed kan ikke opgøres i spaltemeter. Det handler om hvad man siger, ikke om hvor meget man siger."

Hos mediebureauet Carat, lægges der ikke vægt på synligheden i offentligheden hos topcheferne for de medier, hvor annoncekronerne skal lægges.

"Det har større betydning, om topcheferne prioriterer at servicere mediebureauerne og fortælle om deres planer, end hvem der sidder på topposten, og hvor meget de er i medierne," siger mediechef Gitta Steffensen.

Topchefer i erhvervslivet opfordres generelt til at være synlige. Det gælder også for medievirksomhedernes ledere, mener Troels Mylenberg, men kun hvis det falder dem naturligt.

Gode eksempler på meningsfuld synlighed er ifølge Troels Mylenberg en offensiv chefredaktør som Tøger Seidenfaden, der blander sig i samfundsdebatten. Det er svært at sige om hans stil medvirker til færre eller flere abonnenter, "men hvem ved hvor Politiken ville være uden Seidenfaden?" siger Troels Mylenberg.

Også Per Mikael Jensen havde i sin tid på TV 2 et klart sigte med at optræde meget i medierne.

"Hans synlighed var en del af TV 2's ekspansionsstrategi. Det var vigtigt, at Per Mikael Jensen var til stede og profilerede planerne over for befolkning og medarbejdere."

Men TV 2 har også klaret sig fint med næsten usynlige direktører som Christina Lage og Peter Parbo.

"TV 2 bliver hverken en bedre eller dårligere virksomhed af, om direktøren er på forsiden af Euroman. Det værste er, hvis personer der ikke er gode til at være synlige, tvinges til det. Trives man bedst i orkanens øje, er det fint, arbejder man bedre i det skjulte, kan det også udmærket," siger Troels Mylenberg.

En mindre synlig cheftype er Lisbeth Knudsen.

"Lisbeth Knudsen er mindre markant i offentlighedens bevidsthed, men hun er meget synlig på koncernens indre linier. Det er vanskeligt at være firkantet omkring et begreb som synlighed. Topchefer er som alle andre mennesker og agerer forskelligt."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også