TV 2 scorer massiv håndboldgevinst

Gode sportsrettigheder og dansk medvind er fortsat en forrygende cocktail for tv-selskaberne, viser sidste uges seertal.
Per Fanefjord Laursen

Gode sportsrettigheder og dansk medvind er fortsat en forrygende cocktail for tv-selskaberne, viser sidste uges seertal.

TV 2 sendte fem håndboldkampe i sidste uge, der steg i spænding og kulminerede i en stor finale med godt to millioner seere. Det vandt TV 2 hele ti kommercielle procentpoint på (21-50 år), og steg fra normalen på omkring 50 til 61,7 procent i kommerciel share, ifølge Gallups tv-metertal.

Det er flot, men næppe overraskende. Mediaedge:cia er alligevel imponeret.

"TV 2 havde i hvert fald ikke problemer med hovedkanalen i sidste uge. Desuden er det opmuntrende for os på bureauerne, at der fortsat er sportsbegivenheder, der kan trække rigtig mange seere, når det hele går op i en højere enhed. Det kan andre medier ikke," siger Tv-reseacher Michael Jensen, der også nikker anerkendende til, at TV 2's andre kanaler ikke blev ramt.

TV 2 News nød også gevinst af interessen, TV 2 Film holdt stand, og TV 2 Sport vandt lidt.

TV 2's tal er bedre end til kvindehåndbolden, da det gik allerhøjest, men ikke højre end de helt store fodboldbegivenheder som for eksempel EM i 1992.

En teoretisk beregning af TV 2s gevinst viser, at TV2 har en reklameomsætning på ca. 1,6 milliard, hvilket svarer til ca. 30 millioner om ugen. Men da januar er lavsæson med ca. halv pris, forventer Mediaedge.cia en teoretisk omsætning i uge 4 på 15 millioner. Og med en forøgelse på 20 procent giver det en teoretisk økonomisk gevinst på ca. tre millioner.

Det er TV3-kanalerne og SBS TV, der betaler prisen for TV 2's håndbold succes.

Ifølge MediaWatchs oplysninger gik TV 2 Sport, der programmeres uden koordinering med TV 2, ikke helt ombord i håndbolden. Der var flere seervenlige kampe med Norge, der kunne have været vist på TV2 Sport, men ikke blev det.

"TV 2 Sport steg lidt til en share på 1,3 procent, (21-50) men det bringer ikke kanalen op på efterårets pæne niveau på 2,5 procent, efter den har været helt nede i juleperioden," siger Michael Jensen.

Michael Jensen tøver ikke med at spå ekstra gevinst for DR1 og TV 2, der kan vise OL håndbold til sommer. Fordelingen mellem kanalerne er ikke aftalt.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også