Live sport slår reality

Direkte tv-sport og reality er ofte seermagneter. Selvom kampen om sportsrettigheder er dyr at vinde, slår sport reality med flere længder.
MediaWatch

Direkte tv-sport og reality er ofte seermagneter. Selvom kampen om sportsrettigheder er dyr at vinde, slår sport reality med flere længder.

Det mener John Feinstein, der, ikke overraskende, er sportsjournalist og kommentator, i sin klumme på washingtonpost.com.

Men seertallene tyder på, at hverken sports-tilhængere eller reality-hadere kommer til at se mindre til almindelige mennesker, der realiserer deres drømme for åben skærm, i de kommende år.

I de vigtige timeslots på amerikansk tv har reality nemlig erstattet manuskriptbaseret underholdning som følge af forfatterstrejken, men med langt større succes, skriver C21.

"Glem reality tv der er blevet en officiel plage for vores samfund," skriver John Feinstein og tilføjer:

"Reality tv giver os falske følelser og reklamer der er timet til at komme lige før, man finder ud af, hvem der blev forfremmet, tabte mest vægt eller gud ved hvad."

Men såvel reality tv som forskellige typer af game shows er i fremgang på verdensplan. I 2007 var det mest populære program-format, det der på dansk hedder: Er du klogere end en 10-årig, som TV3 sender, dernæst kom de to reality-baserede programmer X-factor og Vild med dans, oplyser Peter Hansen, kreativ direktør i Nordisk Film.

Deal or No Deal, som produktionsselskabet Endemol USA står bag sendes på NBC. Det var det mest sete show på amerikansk tv mandag aften i den vigtige kommercielle målgruppe 18-49 år.

Det er slående, at seertallene i de slots, hvor manuskriptbaseret underholdning dominerede før forfatterstrejken, ofte bliver slået stort af de reality shows, der nu bliver sendt for at udfylde hullerne, skriver C21. Det sker på trods af, at amerikanske seere også er gledet mod nettet og andre underholdningskanaler pga. strejken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også