Knalddygtige og rappe i kæften

Klare mål og hårdt arbejde har skaffet mediedronningerne til magten, men selvom magt er positiv, har den omkostninger.
Tine Brødegaard Hansen

Klare mål og hårdt arbejde har skaffet mediedronningerne til magten, men selvom magt er positiv, har den omkostninger.

Magt skal defineres positivt og resultater opnås gennem medarbejderne. Det siger mediedronningerne blandt andet i en forsmag på premierenummeret af 'CV', et karrieremagasin målrettet kvinder, der udgives af Aller Press A/S og kommer på gaden til foråret.

"Man kan ikke generalisere om, hvorfor de tre topchefer er hvor de er, men de er knalddygtige, resultatorienterede og lidt rappe i kæften," siger Susanne Hoeck, chefredaktør for CV, til MediaWatch.

De lægger ikke skjul på, at et topjob kræver visse ofre. Der er ikke tid til 100 hobbies og baglandet i form af familien skal være i orden. Ofte kombinerer de personlige relationer med faglige, og sparring kommer også fra hjemmefronten og vennenetværk.

Ti-trins raketten til et topjob i mediebranchen, finder man ikke i interviewet, der med rette har fået overskriften: Mediedronningerne. Til gengæld kan man læse om visionerne for de respektive dele af mediebranchen, og topchefernes personlige egenskaber der ad veje og vildveje har kvalificeret dem til deres job.

Med tilladelse fra Aller og Susanne Hoeck bringer vi her nogle smagsprøver fra interviewene.

Susanne Hegelund lægger vægt på dygtighed, faglighed og knokleri, som årsag til at hun er nået sin position som chef for TV-Avisen. Men synlighed kan ikke undervurderes:

"Det er ikke nok at sidde i et hjørne og passe sit arbejde fint og flot. Du er nødt til at kæfte op i en eller anden grad, ellers er der ingen, der lægger mærke til dig. Mændene skal nok sørge for at tage ordet. De guldkorn, du har foræret dem i pausen, gør de måske endda til deres egne ord, når mødet genoptages. Vel at mærke uden nogen form for skamfølelse."

Susanne Hegelunds visioner for TV-Avisen går i høj grad på journalistiske kvaliteter som formidling, der er til at forstå og velfortalte historier. Internt er hendes mål "at skabe klare rammer, så medarbejderne kan koncentrere sig om at lave nogle gode tv-aviser".

På den lederpost Susanne Hegelund har, mener hun, at en akademisk ballast kunne have været en fordel, til gengæld ser hun det som en af sine store styrker at være "hamrende god til at finde kernen i en sag".

Lisbeth Knudsen blev interviewet kort efter sin udnævnelse til dobbeltjobbet som ansvarshavende chefredaktør for Berlingske Tidende og koncernchef for Det Berlingske Officin.

Ikke overraskende peger Lisbeth Knudsen på grundig forberedelse, som en af nøglerne til at opnå succes. Er man forberedt viser man respekt for sine omgivelser, og et sikkert ståsted giver rum til at tænke kreativt.

I kraft af sit engagement i jobbet, kan Lisbeth Knudsen blive følelsesladet. For det er kærligheden til journalistfaget, der er den primære drivkraft for hendes karriere. Men engagementet kan resultere i, at hun som leder i for høj grad påtager sig en "mor-rolle", som den der ordner alt.

Om masterplanen bag det store ansvar hun har fået i Det Berlingske Officin, siger Lisbeth Knudsen:
"Nogen tror, at det er udtryk for langsigtede planer og en bevidst målsætning, men ofte er det tilfældigheder, som afgør, hvor man havner."

Det er et ansvar der kan skræmme selv de mest garvede topchefer, men Lisbeth Knudsen fortæller til CV, om sin taktik for at håndtere det:

"Det har meget at gøre med den måde, man tænker på. Mange har en tendens til at tænke 'det her går nok galt'. Men man kunne også prøve at forestille sig, at det går godt. Hvis du visualiserer, hvad du gerne vil opnå, bliver opgaven lettere at løse".

Et af hendes mål er, at gøre det Berlingske Hus til Danmarks mest innovative medievirksomhed.

Merete Eldrup har som adm. direktør for TV 2 netop forholdt sig til kritiske røster, som følge af beregningerne bag TV 2's underskud i 2007.

Hun gør det klart, at det ikke giver mening, at alle skal stræbe efter topstillingerne. Nogle kan ikke klare de tæv, der er en del af spillets regler, og så er det bedre at blive på sidelinien.

Ikke kun udholdenhed og sort bundlinie ligger bag udnævnelsen til direktør for TV 2, siger Merete Eldrup til CV, hun er klar over, at det forventes, at hun kan skabe en vi-fornemmelse og få folk med sig.

Det ligger TV 2-direktøren på sinde, at magt ikke defineres som en negativ magt over andre, men som en mulighed for indflydelse:

"Da jeg har en mening om mange ting og endda mener, at den er nogenlunde fornuftig, elsker jeg at være der, hvor man træffer beslutningerne, men så bliver jeg også nødt til at tage ansvar".

Udfordringen ved at have magt er, ifølge Merete Eldrup, i lige så høj grad evnen til at sprede den til de rigtige mennesker:

"Man kan jo ikke gøre alting selv. Så det er i virkeligheden hele tiden et spørgsmål om
at få ansat næste lag af gode chefer, som så ansætter gode og dygtige medarbejdere og giver dem plads til at udfolde sig."

Fælles for de tre mediedronninger er deres fokus på professionelle netværk, og på at resultater skabes gennem medarbejderne. Også Merete Eldrups visioner er, at medarbejderne forstår virksomhedens kurs, og at de føler tryghed ved ledelsen.

Men når medarbejderne skal styrkes, sker det også for at styrke virksomhedens resultater, der i sidste ende afgør mediets betydning og farven på bundlinien. Det er ingen af de tre mediedronninger i tvivl om.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også