TV 2 ud med kæmpe-underskud i 07

TV 2 ender med et minus på op mod 200 mio. kr. i 2007.
MediaWatch

TV 2 ender med et minus på op mod 200 mio. kr. i 2007.
"Omkostningstunge investeringer og manglende omsætning giver TV 2 dårligere resultatet end ventet," hedder det i en pressemeddelelse fra stationen.

"Det har vist sig, at de nye aktiviteter har haft en længere indkøringsperiode og har trukket betydelig flere ressourcer end forventet. Ud over dette har omsætningen i 2. halvår ikke levet op til forventningerne. Derfor bliver resultatet markant dårligere end forventet, og resultatet er ikke tilfredsstillende," siger administrerende direktør for TV 2, Merete Eldrup.

I TV 2s halvårsrapport for 2007 var forventningerne til resultatet før skat på omkring 100 mio. kr. På baggrund af den foreløbige opgørelse af resultatet for 2007, forventer TV 2 et underskud på cirka 55-75 mio. kr.

Men dertil kommer at programtilladelsen for TV 2 Radio efter en sløj start ikke er så meget værd som hidtil antaget. Værdien nedskrives med omkring 140 mio. kr. og dermed når TV 2 ned på et samlet minus på 195-215 mio. kr.

Sammenlignet med 2006 har TV 2 haft en vækst i omsætningen på ca. 275 mio. kr. svarende til en stigning på 14 procent. På både tv-reklamemarkedet og det interaktive reklamemarked er TV 2s omsætning steget mere end markedsudviklingen. På det nationale reklamemarked for radio har TV 2 i 2007 opnået en markedsandel på omkring 20 procent. Derudover er indtægterne fra betalingskanalerne steget med over 60 procent.
"TV 2 skal være en sund og overskudsgivende forretning. Det er den nye ledelses og bestyrelses opgave at se på, hvordan TV 2 skal håndtere den økonomiske udfordring i år. Det kommer til at betyde besparelser og tilpasninger forskellige steder i TV 2s forretning," siger TV 2s bestyrelsesformand, Lars Liebst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også