Innovativt tv-samarbejde på standby

Samarbejde mellem Nordisk Film Tv og Center for Journalistik på Syddansk Universitet (SDU) er sat på standby efter modstand fra studerende.
Tine Brødegaard Hansen

Samarbejde mellem Nordisk Film Tv og Center for Journalistik på Syddansk Universitet (SDU) er sat på standby efter modstand fra studerende.

Det siger leder af Center for Journalistik, Troels Mylenberg, til MediaWatch.

"Baggrunden for samarbejdet kaldet 'TV Tanken' var, at mange programkoncepter ikke har en journalistisk ambition. Derfor kunne det være spændende, hvis vi sammen med producentmiljøet kunne parre den kommercielle ambition med den journalistiske," siger Troels Mylenberg.

Han tilføjer, at problemet er, at journalister bliver ansat til at producere tv-programmer, men ikke til at udvikle dem. Deltog de mere i udviklingen, kunne det gavne producenterne i form af nyt input.

Samarbejdet blev kaldt TV Tanken og indledt 1. december 2006 for at give journalistisk tyngde til kommercielle programmer og for at generere flere idéer til det danske og udenlandske tv-marked.

"Vi kørte et par forløb med de studerende, hvor de skulle medvirke til udvikling af programformater, men nogle af dem blev meget provokeret af set-uppet og vendte projektet ryggen," siger Troels Mylenberg.

Modstanden skyldes et kultursammenstød mellem den kommercielle verden, i form af Nordisk Film Tv, og universitetsmiljøet. De studerende der var imod samarbejdet, mente ikke, at deres faglighed skulle gå underholdningsprogrammers ærinde.

"Forløbet har lært os en masse om de studerendes holdninger og været frugtbart på den måde. Vi vil også gerne forsøge os med et kommercielt samarbejde igen, men vi skal være mere opmærksomme på de studerendes udgangspunkt," siger Troels Mylenberg.

Det er stadig journalistuddannelsens klare målsætning at få journalistikken ind i konceptudviklingen af programmer.

"Vi er ikke gået fra hinanden i vrede," siger Troels Mylenberg om samarbejdet med Nordisk Film, "men vi tager lige en pause, og vil gerne lave noget tilsvarende på et andet tidspunkt."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også